Monday, November 1, 2010

Nak Kritik Ni, Jangan Terasa Pula!!

Apa guna ada blog kalau tak boleh mengkritik isu-isu mainstream ye dokk? Kali ni gua nak mengkritik Festival Filem Malaysia 23. Jadi, mari bersama-sama gua ikuti sesi kritikan ini. Stay tune!! Cewah, udah macam kelab disney malaysia dah pula bunyinya.

Kritikan gua bahagikan kepada dua. Pro-Diana Daniele dan Kontra-Diana Daniele. Macam ni baru nampak agak profesional dan tak bias.

Kontra-Diana Daniele (Tak Sapot Diana Daniele)

Dengar cerita macam haram, betul ke?

Bagi siapa yang tahu, filem terbaik kali ni dimenangi oleh filem Magika yang dibintangi adik Diana Daniele kita. Dan untuk yang pernah menonton Magika, rata-rata gua mendengar carutan saja dari komen-komen persis penonton yang ada.

" Tiru cerita Alice in Wonderland. " kata kawan gua semasa menonton trailer di Alamanda satu ketika dulu. Kemudian lagu-lagu yang berkonsepkan broadway juga bercambah di dalam filem. Walhal juri-juri FFM dari dulu mementingkan nilai-nilai kebudayaan kita untuk diterapkan di dalam filem bagi memenangi anugerah (konon) berprestij ini.

Bagi gua terus terang tahun ini tak ada cerita Melayu yang boleh dibanggakan. Lagenda Budak Setan mungkin boleh dibanggakan dari segi jalan cerita tapi kalau lakonan dan sinografi sangat memalukan dan gua kesian melihat karya agung itu dijadikan seperti itu.

Kalau tengok anugerah Academy, The Hurt Locker yang menang Best Picture telah menang dahulu pengarah dan beberapa anugerah kecil seperti bunyi terbaik. Then orang tak sangkal kemenangan untuk Best Picture. Tapi Magika haram tak menang apa sekalipun sebelumnya, tup-tup terus menang Filem Terbaik.

Untuk Magika menang, sebuah cerita yang entah apa-apa amatlah lagi gua tak puas hati. Hanya sebab adik Diana Daniele berlakon cerita ni saja boleh gua bagi muka sikit.

Pro-Diana Daniele (Sapot Diana Daniele)

Urghhh!!

Pengarah terbaik, siapa menang? Ya betul. Shamsul Yusoff.

Itu memang gila. Buat cerita dengan meniru Fast and Furious (even tajuk pun tiru, Tokyo Drift, KL Drift remember? ) dan masih boleh menang pengarah terbaik?

WHATTT???? Janda Diana Daniele ini katanya memenangi anugerah ini kerana bakatnya dalam arahan walaupun baru mengarah 2,3 filem yang box office kononnya dan mampu menghasilkan jalan cerita yang konsisten dan menarik. Menarik my ass!!!

Tak semua pemenang boleh dibahaskan namun kemenangan Shamsul memang sangat dibenci hatta oleh pengarah-pengarah lain sekalipun. Yasmin Ahmad, salah satu pengarah terbaik generasi ini hanya dapat anugerah itu melalui filem Talentime, filem ke 4 beliau walau filem Sepet sebelumnya mendapat pengiktirafan di Perancis dan Jerman sekalipun. Alasan? Yasmin masih baru di arena filem pada masa itu.

Okay. Shamsul sekarang dah seniorkah di dunia filem? Apa saja sumbangan beliau di dunia filem? Pernah dia bawa filem kita ke luar? Seperti Yasmin? Pernah cerita dia jadi sebutan ramai, ikon macam Nur Kasih dek Khabir Bhatia? Pernah dia tunjukkan versatiliti dia macam Afdlin Shauki?

Justeru itu apa haknya dia untuk menang anugerah itu? Kalau ada yang mampu beri jawapan, gua akan terima seadanya.

p/s : cerita asal terbaik dimenangi ahadiat akasyah untuk lagenda budak setan. satu-satunya anugerah yang gua tak kompelin.

fin.

3 comments:

kHai said...

haaaaaaa . betol2 .

ismeth said...

gua rse cter magika ok..just cter x berkembang je..byk kelemhan dr segi storyline...tp klau syamsul mnang mmg x ptot..bkn best pon cter die..xde pengalman berlakon straight jd pngarah..poyo gler..

PaLi3 said...

agree with smeth, just unsur kekaguman ja yg ada dlm magika...

p/s: owh, review magika x dak dlm my blog...so mana2 crita yg ada dlm blog tu adalah terbaik bg gua