Friday, December 27, 2013

Drama Melayu Bodoh Salah Tun M


Sekarang ni kerap betul orang komen drama dan filem Melayu ni bodoh. Asyik-asyik berkisar tentang cerita yang sama. Kalau tak hantu, cerita gangster. Nak lagi blockbuster, cerita hantu gangster.

Jadi aku ada buat sedikit kajian mengenai benda ni.

Aku perhati drama Melayu yang bukan tema hantu, gangster dan rempit memang orang tak akan pergi panggung. Contohnya tahun ni KIL. Tahun-tahun lepas Bunohan. Kalau drama pula asal buat cerita genre kahwin paksa mesti meletop.

Genre sebegitu dikatakan genre bodoh. Jadi memandangkan genre tersebut mendapat sambutan hangat, memadailah jika aku katakan rakyat Malaysia itu bodoh termasuk jiran-jiran anda yang menonton rancangan tersebut. Tapi genre bodoh itu adalah formula yang berfungsi.

Tapi dari mana silapnya?

Aku salahkan Tun M.

Kalau kau putar balik masa ke zaman 90an, Doktor Mahathir baru saja merasmikan Dasar Pandang ke Timur dan Wawasan 2020. Di bawah rejim beliau, sains adalah satu benda penting demi menjamin kemajuan Malaysia pada masa akan datang.

Sebagai contoh dia yang perkenalkan PPSMI.

Budak-budak Sastera dianggap second class citizen. Budak yang dapat 20A dilarang mengambil Sastera kerana Sastera dianggap kursus bodoh berbanding Sains yang dikatakan dapat menjana pemikiran dan kemajuan negara.

Jadi kita yang dibesarkan dalam era 90an mendapat satu persepsi iaitu saintis, jurutera dan doktor adalah pekerjaan kelas pertama. Pengarahan, penulisan, malah lakonan semata-mata hanya diangkat sebagai hiburan.



Layar Lara dikatakan filem terbaik Suhaimi Baba sebelum dia mula mengutamakan filem-filem 'sejarah'.



Adik Manja (pada tahun 80an kalau tak silap) adalah satu komedi yang sangat refreshing yang sekarang aku hanya dapat tonton di dalam drama Jepun.

Jadi tak hairanlah selepas era 90an filem Malaysia terus merudum. Jangan kata pelakon, penyanyi Malaysia pada alaf baru ini pun tak ramai yang boleh dibanggakan.

Sebab tu aku salahkan Tun M. 

Kalau Tun M tak memberatkan Sains, maka ramailah budak pandai yang ada pilihan untuk ambil Sastera dan mungkin dia boleh menjadi seorang penulis karya yang bagus untuk dinaikkan ke layar perak.

Tapi kini kita hanya menyalahkan penulis kerana karya bodoh yang kita lihat.

Hakikatnya perkara ini sudah lama berakar umbi dari 20 tahun yang lalu.

Jadi ya aku salahkan Tun M.

Dah la aku nak pergi tengok Maharaja Lawak Mega. Cakap banyak pun bukan korang faham.

fin.



No comments: