Monday, November 15, 2010

Apa Cerita Politik Kita?

Gua tak ambil sains politik dan gua tak tahu cara berpolitik. Tapi ini gua tulis berdasarkan minda gua dari bacaan suratkhabar dan pemerhatian ringkas gua.

Gua harap Malaysia dapat terapkan sistem politik seperti di AS!!

Kalau anda semua bukan tinggal di dalam gua, anda pasti tahu di AS hanya ada 2 parti iaitu Republikan dan Demokrat. Dan betapa dua parti politik ini bersaing sengit di dalam setiap pilihanraya.

Tiada dasar monopoli. Kalau kamu buat kerja dengan bagus, media akan laporkan kamu buat kerja dengan bagus. Jika tidak, media akan kritik. Sepertimana media mengkritik Obama tidak berupaya memulihkan ekonomi AS.

Media negara mengkritik orang yang paling berkuasa di dunia. Kalau di sini, gua rasa dah kena tahan bawah ISA.

Sekarang dewan Senat mereka dipenuhi dengan pembangkang. Kuasa demokrasi mereka jelas terpancar. Memang mereka Yahudi, memang. Tapi ini perkara baik yang aku nampak dalam sistem mereka.

Sistem mereka mengamalkan kalau cara kamu memberi kebaikan kamu akan dapat peluang. Jika tidak, tidak mungkin kamu dapat hidup.

Kuasa penuh pada rakyat. Dan mungkin juga cara pemikiran orang kita yang mengundang semua ini.

Tapi itulah dia. Semasa pemimpin kita sedang bertelagah pasal benda-benda remeh di dalam TV, Senator di AS sibuk berbahas cara-cara untuk memulihkan ekonomi mereka.

Tentang itu kita kalah.

Memang Yahudi itu teruk tapi kita kena akui, sistem mereka itu efisyen.

p/s : kawan gua cakap parlimen di UK pakai kerusi kayu saja. kalau ahli parlimen datang apa majlis duduk di kerusi plastik saja. apa mau komen bro?

fin.

No comments: