Tuesday, November 30, 2010

Senapang Kayu

Entah zaman lu atau tak, entah lu sempat ke tak bermain senapang kayu.

Senapang kayu adalah alatan permainan kanak-kanak. Menggunakan terung belanda sebagai peluru, senapang ini adalah permainan rutin petang gua pada satu ketika.


Ayah gua adalah seorang tukang. Jadi banyak kayu terpakai di rumah. Setelah sesi 'memujuk' oleh gua dan adik gua, ayah gua telah menyediakan senapang kayu untuk kami berdua.


AK-47 untuk gua dan M16 untuk adik gua. Dan sumpah, hanya senapang kayu gua dan adik gua saja yang berupa senapang pada ketika itu. Maka, bertambah jeles kawan-kawan gua melihat gua.

Rumah atok kawan gua adalah rumah dua tingkat yang di mana kawasan bawah adalah tidak berdinding penuh. Hanya tembok yang setinggi setengah meter. Bertentangan dengan kawasan rumah, tanah lapang yang tidak rata.

Apa lagi, kawasan rumah kawan atok gua jadi kubu terrorist, kawasan lapang yang tidak rata jadi kubu counter terrorist.

Kami berperang. Walhal gua tak tahu macam mana nak mati. Kalau kena pun pura-pura cedera parah dan kemudiannya tembak balik.

Rindu pula zaman tu.

***

Sesekali akak kawan gua (yang rumahnya juga berhampiran) akan melalui kawasan permainan gua. Dan dia akan menegur dengan cara menjerit takut jika ada yang tertembak terung belanda ke mata salah seorang.

Dan selalunya kawan gua akan protes,

" Ceh. Baik dari dia tu, pakai seksi-seksi. "

Dan kami akan teruskan berperang selepas melihat akak itu masuk rumah dan mengunci pintu.

fin.

2 comments:

wann afzan said...

pernah main!!!!!!!!!!!!

cacah said...

wah! I pun pernah main benda ni. tapi tak ingatla mana dapat senapang tu... budak2 lelaki yang buat banyak2 pastu distribute je... seronok kan zaman budak2 dulu...