Tuesday, November 9, 2010

Bicara Soal Bola

Mungkin tidak dapat dinafikan lagi bahawa Manchester United adalah salah sebuah kelab yang terbesar di dunia. Stadium Old Trafford sendiri adalah stadium yang terbesar antara kelab EPL di hadapan Stadium Emirates milik Arsenal.

Oleh itu, adalah menjadi kebanggaan untuk mana-mana pemain menyarung jersi the Red Devils.

Namun begitu, bukan semua pemain hebat itu hebat di Old Trafford. Dan bagi sesetengah individu ini, menyarung jersi Manchester United boleh dikatakan sial bagi mereka.

1. Diego Forlan


Beliau pernah digelar Diego Forlorn semasa mewakili United dan dianggap flop kerana penyerang Uruguay ini sangat jarang menjaringkan gol sepanjang di United. Mungkin gol yang paling diingati adalah ketika mengalahkan Liverpool 2-1 di Anfield.

Selepas itu, Forlan dijual ke Villareal setelah United mendapatkan Wayne Rooney. Hasilnya, pada musim yang sama beliau berjaya meraih kasut emas Eropah bersama Thierry Henry.

Setelah Torres dijual ke Liverpool, Forlan berpindah pula ke Athletico Madrid di mana dia menolong kelab itu memenangi Europa League musim lepas. Forlan juga memenangi Golden Ball Piala Dunia setelah membantu Uruguay ke separuh akhir Piala Dunia tahun ini.

Di mana tiada pemain Manchester United pun terlibat di situ. Haha.

2. Gerard Pique


Dilihat sebagai understudy Ferdinand, walaupun bermain dengan agak bagus, pembelian Vidic dan versatiliti Fletcher telah menyebabkan Pique sering tidak termasuk di dalam kesebelasan utama United.

Namun, Barca akhirnya telah membeli semula bekas pemain muda akademi La Blaugrana itu dengan harga yang dirahsiakan. Setelah keluar dari Manchester United dia telah memenangi 6 piala di dalam satu musim dan juga Piala Dunia pada tahun ini.

3. Giuseppe Rossi


Rossi pada satu ketika dilihat sebagai protege yang akan menggantikan Ruud van Nistelrooy di United. Walaupun masih muda, kebolehan dia menjaringkan gol dapat dilihat walaupun dia seringkali tidak berada di dalam kesebelasan utama United.

Namun akhirnya dia dijual ke Villareal pada musim 2007/08. Di situlah dia mencipta kegemilangan apabila berjaya menjaringkan sekurangnya 11 gol di dalam la Liga setiap musim dan sekarang menjadi regular skuad Itali.

Ini senarai top 3 yang aku boleh simpulkan. Banyak lagi, cuma mungkin resume mereka tidak sehebat mereka di atas. Seperti Phil Neville, Nistelrooy sekalipun.

Ya. Manchester United adalah kelab yang besar. Dan jika anda tidak bermain lagi di dalam kelab ini mungkin itu a step down di dalam karier anda. Tidak. Anda tersilap.

Nasihat gua pada Macheda, berhenti main dengan Manchester United dan sila join Villareal atau mana-mana kelab Sepanyol jika ada azam untuk jadi top striker Itali atau Eropah bahkan dunia sekalipun.

Dari : Bukan peminat Manchester United dan Villareal.

fin.

3 comments:

ismeth said...

lu igt macheda bace blog lu ke??

say- O said...

betul, absolutely agree. same to pacheco and nemeth at liverpool. walaupun agak sayang, tapi xda chance kat big club ni.

Nazrin Saad said...

bakat saja tak cukup. chances kena ada. fabregas kalau terus main d barca mesti tak akan jadi sebagus ini. dah jadi bagus baru nak beli balik.

as in pique jgk.