Tuesday, November 9, 2010

Malaysia Mundur


Semua orang dah sedia maklum siapa menang Pengarah Terbaik dalam FFM baru-baru ini. Dan boleh tahan ramai juga orang yang meluat kemenangan dia. Termasuk aku. Well, ini sedikit sebanyak analisa aku.

Orang cakap dia tak layak menang sebab dia baru. Bagi gua itu bukan persoalan. Kalau karya bagus, tak kisah la lu berumur 16 tahun sekalipun, lu layak menang.

Masalahnya karya dia bagus ke? Filem yang dipertandingkan oleh dia adalah Evolusi KL Drift. Beb, terang-terang tiru Fast and Furious. Even tajuk sama dengan F&F 3: Tokyo Drift. Storyline jangan cakap lah. Memang copy paste terus cerita F&F. Pasal penagih dadah yang naik kereta sport. Sudah la tiru, tak reti adapt dalam situasi Malaysia pula tu. Ada polis naik kereta sport drift atas jalan, solo tanpa back up?

Dan cara dia jadikan watak Aaron Aziz macam watak Mafia di Itali dan US yang stand above the law, walau nampak jahat gila dengan tatu bagai tapi polis still tak boleh sentuh. Dan memang la box office. Bukan sebab jalan cerita seperti Papadom dan Cinta tapi sebab orang nak tengok kereta racing dalam KL. Itu saja, jangan perasan lebih.

Gua ada belajar juga cara pengarahan. Dan pengarah yang bagus mampu adapt sesebuah cerita ikut peredaran masa dan tempat. Bagi gua aspek pengarahan Syamsul gagal. Dan karakter yang ada dalam cerita, semua pun sama. Tak ada versatiliti.

Kalau karya Syamsul bagus, aku akan tabik pada dia. Sungguh. Masalahnya tak. Sendiri mengarah, sendiri jadi watak utama. Tak ramai yang berjaya berlakon dan mengarah sekali buat saja seperti Afdlin dan P Ramlee.

Ya. Untuk Syamsul, orang bukan dengki lu menang. Tapi memang orang rasa lu tak layak menang pun. Sila bawa karya kreatif sendiri untuk menang seperti pemenang yang lepas-lepas.

Kalau ada sesiapa mampu buktikan gua salah, sila bagi idea lu kat gua.

Lagi satu, memang sah Syamsul ni tak layak menang. Tapi gua pelik kenapa si Farid Kamil ni bising-bising pulak. Padahal kalau Syamsul tak menang pun bukan dia layak dapat.

Kalau Mamat Khalid yang memang ada potensi untuk menang nak bising gua tak ada hal lah juga.

Nampak sangat ada isu.

fin.

No comments: