Wednesday, November 3, 2010

The Godfather



Memetik petikan dari filem 3 Abdul, 'Barangsiapa yang tak menonton cerita ni memang tak cukup syarat hidup dia. '

Selain Is dan Aizzat Naeim gua tak sure siapa lagi rakan gua yang nonton filem ni.

Cukuplah kalau gua cakap filem ni dua daripadanya pernah memenangi Best Picture dalam Academy Award, top 5 filem mesti ditonton sepanjang hayat oleh pengkritik filem Amerika dan tak pernah gagal dicalonkan dalam Academy Award sepanjang trilogi filem ini.

Filem ini berkisar pada kehidupan Michael Carleone yang ayahnya merupakan ketua gang Mafia terbesar di New York. Apabila nyawa ayahnya terancam, dia terpaksa mengambil alih tampuk pimpinan family Corleone dan menjadi ketua Mafia selepas ayahnya.

Kekuatan filem ini bukan disebabkan Mafia itu. Bukan disebabkan ada adegan bunuh-bunuh. Tapi kekuatan filem ini adalah dari lakonan Al Pacino, plot cerita ini yang menggambarkan kehidupan seorang mafia. Sinis jika dilihat, di dalam kelompok mereka, penuh dengan kasih sayang dan persahabatan, nilai ikatan family. Tidak tipikal cerita gangster mahupun Along yang pasti ketua penjahat buta sebelah mata atau ada parut besar.

Most of all, aku suka ironi cerita ini.

Michael berkata dia takkan terlibat dengan kegiatan ayahnya sepanjang dia hidup. Namun, ketika nyawa ayahnya dalam bahaya, dia terpaksa melibatkan diri.

Selama dia menjadi Don Carleone, semua yang dia buat adalah atas dasar family/keluarga. Dia mahu melindungi keluarga Corleone itu. Dan tiada siapa di dalam family Corleone yang lebih menyayangi family itu sepertinya.

Namun, di penghujung trilogi, digambarkan Michael mati atas sebuah kerusi berseorangan.

Ironi. Seorang yang punya segalanya tidak dapat melawan kematian. Dan walau dia perjuangkan segalanya untuk melindungi familynya, akhirnya dia tetap mati berseorangan.

Jelas, matlamat tidak menghalalkan cara dan apa yang kamu ada pada hari ini tidak semestinya mengekori kamu pada hari esok.

Sekurangnya aku sedikit-sedikit faham itu.

fin.

2 comments:

say- O said...

hahaa...memang crita legend ni. told you before,hehe

anaeeim said...

crita nie terbaek kot!
aq bagi kat smua kawan2 aq sambil ckp..
klu hampa org yg reti nilai value movie..mesti x ngantuk layan cita nie...hahahaha..8/10 org tidoq spanjang crita nie ditayangkan..pfttt~ loser