Monday, November 29, 2010

Gadis Bertudung

Baru ini aku ada tengok satu page di FB. Perempuan Bertudung vs Perempuan Bertudung tapi Telanjang. Selain page yang menghentam sesama manusia, page usaha dakwah dan kadangkala menyampaikan ilmu sebegini aku sokong juga.

Cuma apa yang aku mahu tulis selepas ini adalah berdasarkan prinsip.

Perasan atau tidak, dunia sekarang lebih memandang perempuan itu bertudung atau tidak berbanding sifat perempuan itu. Dan suka aku katakan page FB ini seolah-olah satu metafora yang menggambarkan situasi itu.

Bertudung tetapi telanjang, kenapa itu terjadi? Kerana mereka bertudung bukan atas dasar kewajipan tetapi atas dasar kemestian. Mesti kerana 90% rakan di kelas bertudung, mesti kerana dari kecil aku disuruh bertudung, mesti kerana aku akan dimarah ayah jika membuka tudung.

Suka juga aku samakan itu semua dengan ibadat. Solat dan puasa kerana wajib untuk orang Islam, bukannya kerana orang di sekeliling berbuat demikian, malu jika makan ketika bulan Ramadan. Itu mentaliti kita sekarang, lelaki mahupun perempuan. (Penegasan : Bukan entri mengondem perempuan.)

Bagi ustazah aku, untuk punya akhlak mulia, sila betulkan dulu ibadat anda. Percayalah, jika anda solat kerana takut pada Allah, dan bukannya kerana terpaksa, pasti anda sendiri sedar kewajipan bertudung itu.

Aku dulu berada di dalam komuniti konservatif yang membahagikan wanita kepada dua, bertudung atau free hair. Tetapi percayalah, ianya lebih dari itu.

Bagi aku benar, bertudung yakni menutup aurat adalah satu kewajipan bagi semua wanita. Tapi sebetulnya, sila baiki akhlak dan ibadat dulu. Pernah kamu nampak orang ke disko bertudung labuh? Dan selamat juga kalau aku katakan sesetengah orang yang meneguk Heineken itu pada siangnya bertudung ke pejabat dan menyapa rakan-rakan.

Jadi, apa silapnya?

Pada amal dan ibadatnya.

Aku percaya pada perubahan. Jika seorang gadis free hair sudah bersolat sempurna, ikhlas dan menunaikan zakat, pasti Allah akan membuka hatinya untuk menutup aurat.

Pemikiran aku memang konservatif. Bagi aku tak guna seorang gadis itu menutup aurat di khalayak, tetapi di belakang dia berperangai buruk. Dan aku jenis yang percaya perubahan yang bagus adalah perubahan yang mengambil masa. Perubahan sedikit demi sedikit, bukannya perubahan mendadak yang si polan itu tidak tahu motif kenapa dia perlu berubah.

Dan asas yang bagus akan mencipta sesuatu yang kuat bukan?

Ya. Mendedahkan aurat itu berdosa. Aku tidak menghalalkan itu semua tetapi bagi aku masih terdapat isu yang perlu ditekankan selain hal aurat itu sendiri.

Dan aku tegaskan, menutup aurat adalah sesuatu permulaan yang baik. Cuma jika ianya dilakukan atas dasar kewajipan dan bukannya kemestian.

p/s : semua ini aku tulis atas dasar prinsip dan psikologi seorang manusia. jadi minta jangan ada yang melatah sebut pasal agama pula. aku boleh dibetulkan jika ada tersilap kerana aku juga seorang manusia.

fin.

1 comment:

say- O said...

personal view- orang2 alim dan kuat agama itulah yang kebanyakannya pandai menghukum orang lain.