Sunday, May 24, 2009

Legenda Superptuih! Dan Transit Kaler Magenta

Lagenda Diilhamkan…

Malam tu HAKERA, Family Day. Fatin, Mat, Paan, Pnat, Palie dan Nana memikul tanggungjawab melakonkan sketsa Lif. Sketsa berjaya. Ramai yang terhibur. Lantas Abg Safwan dan aku meluahkan sesuatu. Satu soalan yang bakal merubah banyak hal. “FTU nanti korang nak buat cerita apa?”

Legenda Dilahirkan…

Di tengah kekalutan untuk peperiksaan akhir sesi 2007/2008, kami giat mencari naskhah untuk tatapan dan pilihan bersama. Aku dan Abg Safwan giat menyelongkar skrip-skrip lama yang pernah dipentaskan KTR, Titik-titik Hitam, Sally dan Hitam. Ahhh, cliché kataku. Takkan nak buat benda yang sama. Pasti akan ada protes. ‘Eleh, tiru KTR la tu’. Skrip tersebut terpaksa diketepikan dulu. Paan jua tak lupa membawa skrip yang diambil dari UPM. Satu skrip aku dah tak ingat tajuknya tapi terlalu berat untuk dijadikan reality. Tapi lagi satu naskhah menarik perhatian kami semua. Superptuih! Dan Transit Kaler Magenta.

Lagenda Untuk DOT…

Setelah habis mengkaji semua skrip, maka tibalah masa untuk memilih skrip. Jelas, bukan mudah untuk memilih skrip. Namun, ahli semua berpakat untuk memilih naskhah Superptuih. Aku jelas membangkang. Pengalaman lakonan yang cetek. Pengetahuan teknikal yang tak seberapa. Mana mungkin kami mampu membawa naskhah ala-ala surealis. Kemudian, kata-kata Huzei merubah pendirianku. Ya, aku masih ingat. “Abg, why not kita cuba dulu? Kita mesti boleh buat punya.”

Lagenda Yang Asal..

Setelah memilih skrip, langkah seterusnya pastilah memilih pelakon. Ptuih, watak pemberontak dalam cerita ini. Helium, anak sulung yang tidak punya pendirian. Maseh Dara, anak perempuan sundal dalam keluarga. Pegawai keselamatan, watak kecil yang boleh merubah suasana. Watak Maseh Dara merupakan pilihan yang senang untukku dan Abg Safwan. Fatin. Watak Helium pula setelah dibincangkan, kami bersetuju untuk mengambil Huzei. Ptuih bukanlah satu pilihan yang mudah. (Mat tak casting pada peringkat awal kerana beliau diambil sebagai pengarah) Paan, Palie dan D merupakan calon utama pada awalnya. Tapi kata Abg Safwan, Azmeir juga berkebolehan kerana wajahnya yang dikatakan ala-ala pemberontak. Ahhhh, penat juga kami berfikir, akhirnya Paan juga yang dipilih. Sebab dia yang paling kacak antara semua pilihan yang ada. Maka, semua sudah sedia, dengan D mengambil watak Pengawal Keselamatan, Palie sebagai Audio, Yana sebagai Kostum, P-Nat sebagai setting, Misal sebagai lighting, Waney sebagai Muzik, Nana sebagai Props, Fafa sebagai Make Up dan Azmeir sebagai Pengarah Produksi.

Lagenda dalam Pergolakan...

Kami menetapkan cuti semester sebagai tempoh latihan kami. Minggu pertama semua berjalan lancar, hanya dengan olah tubuh dan suara. Kadang-kala dilihat oleh Abg Haikal dan Abg Rajern. Namun, pada akhir bulan Mei, Huzei terpaksa menarik diri atas sebab-sebab peribadi. Pening. Pening memikirkan penyelesaian. Namun tak lama, kerana sejurus selepas penarikan diri Huzei, Mat terus dibawa masuk menggantikan Huzei. D juga menjelaskan bahawa dia juga tak boleh berlakon. Kerana sibuk dengan praktikal. Lantas Azmeir mengambil alih. Ahhh, perjalanan harus diteruskan walau apa jua. Pengalaman mengajar kami untuk terus berusaha.

Lagenda Terhasil…

Kemasukan pelajar baru ibarat satu nafas baru buat kami. Waney memperolehi protégé baru, Roy dan Chew. Pnat dan Yana juga punya anak didik setting dan kostum yang baru. Aku kian semangat. Semangat untuk meneruskan usaha. Untuk tidak membazirkan hasil usaha kami. Dua kali kami mengadakan rehersal di hadapan pelajar KDO, pelbagai komen aku perolehi. Dan banyak juga yang terpaksa kami usahakan pada minit-minit terakhir. Dan aku takkan lupa malam luahan perasaan itu. Kerana pada malam itu, terbukti aku dan adik-adikku hanyalah manusia.

Lagenda Memuncak…

Dan pada Jumaat malam, Superptuih! Dan Transit Kaler Magenta dipentaskan di depan khalayak Panggung Seni. Apa yang berlaku atas pentas memang suatu yang tidak boleh dielakkan. Namun setelah setting dijatuhkan, aku dapat merasakan suatu kepuasan. Alhamdulilah. Kami merangkul tempat kedua dan anugerah pelakon pembantu lelaki terbaik dengan Paan dan Fatin turut tercalon untuk anugerah pelakon lelaki dan perempuan terbaik. Kata Juri, sebelum pementasan KTHO, kami sentiasa di atas.

Setahun selepas lagenda…

Sudah hampir setahun. Aku gambarkan kejayaan Superptuih! Dan Transit Kaler Magenta sebagai pencapaian terunggul aku dalam dunia teater. Kini, sekali lagi Superptuih! Dan Transit Kaler Magenta bakal dipentaskan. Kali ini di pentas Selangor. Aku pasti merindui saat manis bersama. Kerna Superptuih! Dan Transit Kaler Magenta sudah berada dalam nadiku. Sudah menjadi darah dagingku. Ayat terakhir Helium masih dalam ingatanku…

“Bertindak atau tidak, itu soalnya….”

7 comments:

jigsaw said...

dan aku kini kembali melakonkan watak helium untuk fts..
igt leh r jadi ptuih...
dem!!
haha
neway, dua2 susah..
aku maseh rase sdkit suwey, namun gembira!!

echa said...

mat sesuai jd helium..
mesti part gmbira ko time dpt pluk lan..hehehehehe..;PP

faten~ said...

aku tetap myokong ko mat~!!yosh~!!
wlpn ak telah [mungkin] berjaya lari dr terlibat dgn kisah unggul ini.

teuku kasawari said...

ternyata naskhah ni ada kekuatannya tersendiri.. caiyok2...

paAn BaEk said...

kngn2...
mmg x dpt dlupakan...
mat...
smoga berjaya...
bwk anugerah pelakon pembantu lg skali...
hahahahaha

NaZZy Hall said...

paan pndg rndh kt ko...
die ckp ko mmpu dpt angrah plakon pmbntu jer...
hahahahahaha

mat, skrip helium pn ssh nk hafal...
nk skrip ptuih lak kn...

jigsaw said...

hahaha
@naz: menda tu bkn susah, tp da dok ternganga je dengar ptuih ckp, smpai aku lupe skrip aku.
jajajaja

@echa: aku mahu termuntah!!!