Wednesday, December 15, 2010

Illuminati dalam Jiwa

Aku kenal Illuminati sejak aku terbaca mengenainya di dalam Gempak semasa aku berada di Tingkatan 2 atau 3. Dari imej Great Seal, terpampang jelas piramid dan mata di atasnya.

Apa itu Illuminati?

Illuminati bermaksud 'enlightent' bermaksud sesuatu yang diterangi. Ditubuhkan pada abad ke 17, kononya Illuminati terdiri daripada golongan saintis yang ternama pada ketika itu. Dan mereka ini yang digelar 'the enlightent one'.

Pasti ada yang pernah terdengar cerita bagaimana Galileo Galilei dikecam kerana mengemukakan idea bahawa bumi bukan pusat sistem solar sebaliknya matahari. Dan oleh sebab itu juga ia digelar Zaman Gelap. Bodohnya orang Eropah kerana menentang kemajuan pada masa itu.

Mengikut pemahaman melalui filem Angel and Demon, Illuminati ditubuhkan untuk menentang gereja Katolik akibat kejadian 'la purga' yakni 4 orang saintis telah dihukum bunuh oleh gereja kerana mengamalkan konsep sains yang menentang Kristianiti.

Tapi ada juga pendapat yang mengatakan ia ditubuhkan pada tahun 1776 oleh Adam Weishaupt di Bavaria atas satu tujuan ; untuk menguasai dunia.

Walau apa sekalipun, Illuminati sering dikaitkan dengan prinsip Luciferian. Lucifer mengikut Old Testament adalah syaitan yang membelakangi Tuhan kerana tidak mahu ada makhluk yang lebih lemah darinya menguasai alam.

Mengikut konsep Luciferian, its survival against the fittest. Sesiapa yang punya kekayaan dan kepandaian layak menguasai dunia dan mengawal mereka yang tidak punya apa-apa.

***

Sejak itu terdapat pelbagai kejadian seperti Revolusi Perancis sebagai contoh dikaitkan dengan pertubuhan rahsia ini.

Sehinggalah hari ini, kita masih lagi paranoid tentang kewujudan Illuminati dan merasakan mereka akan bangkit semula demi memusnahkan kita semua.

***

Bullshit.

Banyak aku tahu pasal Illuminati, dari sejarah hinggalah ke simbolnya dan objektif pertubuhannya. Ada nampak aku paranoid pasal benda alah ni?

Dah tu tak payah nak madefaking punya paranoid bercakap pasal kemusnahan yang akan dibawa oleh Illuminati jika sepatah haram pun lu tak tahu pasal benda alah itu. Tak payah mahu bising bahawa umat Islam bakal dimusnahkan oleh golongan ini.

Itu madefaking punya sesat!

Umat Islam akan musnah jika umat Islam dah tak jadi umat Islam lagi. Tak payah mahu salahkan Yahudi dan Illuminati. Kita dibesarkan dalam komuniti Islamik, kita sendiri dah mumaiyiz, jadi kita tahu yang mana betul dan yang mana salah.

Jadi aku tanya kau, jika umat Islam sesat, bercium di celah khalayak ramai itu salah Illuminati juga ke?

Kalau kau jawab ya, maka lu memang dah madefaking gila punya sesat.

fin.

1 comment:

Anonymous said...

i'm an oversea currently in france. I've been lucky to get to know another society which has been a paranoid among outsiders who filled up their minds with hearsay and conspiracy theorists.

Freemason is a brotherhood society. Brotherhood sums it all. We encourage every of our member to strive for excellence while upholding certain values upon which every masonry agreed.

I'm not denying the rituals but honestly some outsiders just exaggerate our ceremony.

For example the use of skull. We aren't not using it as satanic symbol but a symbol for death. It reminds us how ephemere is out life here on earth. That's just one of the wisdom behind the symbols used in our freemasonry. Sadly people twisted it as satanism for example.

Keep in mind that religion has always been a private matter within this club. Everyone is entitled to their own set of beliefs but never we impose our views on religions on others simply because each of us has our own concept of God. Just ask a children how they understand God, an old man given that question will react differently not primarily because of knowledge but more importantly experiences.

A muslim who had been taught that Allah is One. At first the word One could be interpreted as the Only God. But as he age, the word One could be designing a heretic sense that is very personal. It's on this basis Freemason is not a religious society, we are more towards secular based group.

Further,freemason is only open through invitation. We believe that only gifted individuals could be a part of us which mean they already in some ways born freemason. They practice our values, free thinking, they have urges to better up their society in which they live. This doesn't mean one must be super intelligent with an IQ exceeding 160.

Shalom.