Thursday, December 2, 2010

Nur dan Ali

" Aku memang tak suka kau. Dari awal lagi aku tak suka. Kau yang terhegeh-hegeh. Bitch "

Nah. Dengan kata-kata yang mudah, Sazali memutuskan hubungan dengan Nur. Nur pantas menangis mendengar kata-kata itu. Sazali pula hanya melangkah pergi meninggalkan Nur tanpa menoleh ke belakang.

Dan hari itu Nur berasa sakit sangat.

***

Nur dan Sazali : 10 tahun

" Sakit ke Ali? " tanya Nur sambil tahan ketawa kepada Sazali.

" Tak ah. " kata Sazali perlahan. Payah gamaknya nak menjawab di bawah kain pelekat yang tergantung itu. Dan barangkali suara Sazali sendiri sudah hilang ketika menjerit melarikan diri dari tok mudim sebentar tadi.

" Oh. Nur nak tengok boleh? " tanya Nur, bergurau.

" TAK BOLEH!!!! "

Entah dari mana Sazali mengumpul suara untuk menjerit kembali.

***

Sazali itu cinta pertama Nur. Mana mungkin Nur tangkas melupakan Sazali begitu saja.

Nasib baik Ismadi balik masa tu.

***

Nur dan Sazali : 19 tahun

" Sudahlah tu, gila. Dari pagi ke malam bawa ke pagi balik kau nangis. Mak kau risau tau tak? " pujuk Sazali selepas sembahyang Jumaat suatu hari.

Nur menangis kerana Ismadi sudah pergi luar negara untuk melanjutkan pelajaran. Masakan tidak, mereka bertiga tidak pernah berpisah sejak kecil. Itulah Nur, asyik berkawan dengan budak lelaki saja kerjanya.

Menangis lagi.

" Adoiiii, jangan lah menangis lagi. Aku janji belanja kau makan ais kacang fevret kau jika kau tak menangis lagi. Sudahlah. " pujuk Sazali lagi, rimas kerana baju Melayunya sudah basah dek air mata Nur.

" Betul? " kata Nur. Tiba-tiba berhenti menangis.

Ceh. Dari kecil lagi Nur memang macam tu. Kalau menangis, bagi saja ais kacang. Hanya Ismadi, Ali dan saudara mara saja yang tahu.

" Gemuk penipu. " kata Sazali tidak puas hati kerana diperdayakan Nur.

***

Balik saja dari Dubai, Ismadi sering melawat Nur. Selain Sazali, hanya Ismadi saja yang mampu merawat hati Nur. Tapi masa lawatan Ismadi sangat terhad. Kerana dia sudah menjadi seorang doktor sekarang.

Dan hati Nur juga bukan sebegitu mudah dirawat.

Ismadi datang juga setiap hari. Namun, untuk menenangkan hati Nur bukanlah semudah itu. Ini tidak boleh jadi, tegas Ismadi. Dia perlu cari jalan.

Suatu pagi di depan bilik Nur terhidang semangkuk ais kacang. Dengan disisipkan bunga ros putih-bunga kegemaran Nur.

Dan ianya berterusan setiap hari sehinggalah hari itu-hari Ismadi melamar Nur.

***

Nur dan Sazali : 22 tahun

" Aku taknak kahwin. "

Melopong Sazali mendengar Nur mengucapkan kata-kata itu. Sambil menahan gelak dia bertanya,

" Pehal kau? "

Sedangkan dia sudah tahu jawapan itu. Sudah tentu kerana sifat Nur yang seakan lelaki menyebabkan ramai lelaki tidak suka mendekati dia. Selama ini hanya Sazali dan Ismadi saja yang mampu bertahan.

" Rileklah. Susah sangat kau kahwin saja dengan Ismadi. " gurau Sazali.

" Banyaklah kau! Habis tinggal kau seorang la membujang? " marah Nur tiba-tiba.

Sazali hanya mampu tersenyum. Nur beredar sahaja Sazali bingkas mengambil dompetnya dan melihat gambar di dalam dompetnya. Itulah cintanya.

***

Hari perkahwinan Nur dan Ismadi tidak dihadiri oleh Sazali. Ismadi hampa. Kerana dia sedar walau bagaimana hubungan Nur dan Sazali dia sedar bahawa mereka bertiga itu kawan sejak kecil.

Setidaknya, Ismadi mampu memaafkan Sazali.

***

" Ais kacang? Ais kacang apa? Ros putih? " kata Ismadi kebingungan.

" Bukan Madi yang kasi ke? " Nur tegas bertanya lagi.

Ismadi geleng kepala. Nur bingung. Kalau bukan Ismadi, siapa lagi?

Takkanlah...

***

Tit. Tit.

Sazali terkujur tidak bermaya di atas katil. Dia menguatkan juga dirinya memandang ke luar. Kepalanya yang sudah botak dan berbalut rasa berdenyut-denyut sangat.

Di luar, ibunya sudah tidak dapat menahan sebak. Doktor Rajesh hanya kelihatan menggelengkan kepala kepada ibu dan kakak Sazali. Barah Otak peringkat akhir. Mungkin itu yang diujarkan oleh doktor Rajesh.

Tit. Tit.

Sudah setahun dia menyedari hajatnya sudah tak lama. Bukan senang juga dia mahu merahsiakan itu semua dari kawan-kawan dan keluarganya.

Ah, kepala masih sakit.

Perlahan-lahan dia membuka dompetnya dan mengeluarkan sekeping gambar.

Tit. Tit.

Gambar dia, Nur dan Ismadi. Semuanya senyum dan gembira.

Tit. Tit. Titttttttttttttttttttttt........

fin.

9 comments:

cupcakes cookies said...

wahhh.
sakit gilaa if org y dipuja disayang kawen dgn bestfriend sendiri.

say- O said...

original story ke?
kalao ya, memang legend ah!

sHieLa said...

alahh, cita hg selalu ending dgn kematian. typical.haha. tp ayat hg besh ah

wann afzan said...

arghhh!!!

Anonymous said...

i menikmati persis bagaimana Anda menerima tingkat Anda sepanjang

Nazrin Saad said...

kah kah kah! komen last ni sumpah gua tak faham mende.

kah kah kah!!

komen wann lgsg xmembina.

kah kah kah!

ini semua idea dari diri sendiri.

kah kah kah!

wann afzan said...

komen anonymous tu die translate ah abg nas.

Nazrin Saad said...

ko ke komen anonymous tu, wann?

~**Raw Honey**~ said...

komen pelik tu sebenarnye spam..I get it also on my blog =="..haha,cerita ini okay ar jugak .typical korean style sad love story..mati aje kerjanye....haha,anyway,saya suka part abg naz guna "tit tit titt" tu..denyutannya berhenti....akhirnya.