Saturday, December 4, 2010

The Social Network : Ini sebuah Review!!



Mark Zuckenberg adalah seorang billionwan yang paling muda di dunia, 24 tahun. Dan sudah ada yang membuat filem berkenaan beliau.

Dan dia seorang Yahudi.


The Social Network.

Selepas 2 bulan tayangan perdana di US, akhirnya ia ditayangkan juga di Malaysia. Dan ia telah dicanang-canang akan menerima penganugerahan Oscar.

Penonton Malaysia jarang memberi resepsi yang baik kepada filem yang tercalon di dalam Oscar, dari Slumdog Millionaire sehinggalah ke The Hurt Locker. Jadi resepsi media yang kurang semasa pelancaran filem ini di Malaysia. Tiada hebahan besar-besaran seperti Harry Potter.

Baru tadi aku selesai menonton The Social Network dan ianya bukan seperti apa yang aku jangkakan. Aku jangka filem ini adalah mengenai perjalanan hidup Zuckenberg dalam membina empayarnya. Aku tersilap. Aku suka filem yang memberi impak. Bagi aku inilah dia.

Sepanjang perjalanan filem ini, Zuckenberg tidak pernah senyum walau sekali. Dan ianya memang lakonan yang sangat menarik.vSenang untuk aku cakapkan, filem ini adalah filem yang aku paling suka tahun ini. Mungkin mengatasi Harry Potter dan Prince of Persia.

Dan aku suka keangkuhan yang ditunjukkan oleh Jesse Eisenberg semasa melakonkan watak Zuckenberg.

Aku melihat filem ini seperti Slumdog Millionaire, dari seorang yang tak punya apa-apa sehinggalah tercipta sebuah empayar.

p/s : 500 juta orang pengguna fb sekarang. bayangkan sambutan filem ini di luar negara. sebab itu mungkin tiada resepsi media yang banyak.

No comments: