Tuesday, January 4, 2011

Semester 1 di Bulan September

Benda ni tak adalah baru sangat. Tapi terang-terang ada kontroversi pada isu ini.

Apa hal?

Secara lahiriahnya semester 1 untuk kemasukan pelajar-pelajar IPTA selalunya bermula pada bulan Julai dan berakhir pada awal November. Namun untuk sesi depan pihak KPTM berhajat mahu menganjakkan permulaan semester baru pada bulan September.

Alasannya mudah, mahu sama dengan IPT tersohor di luar negara yang lain.

Kebanyakan universiti tersohor yang terletak di hemisfera utara mengamalkan sistem semester yang bermula pada bulan September. Jadi untuk tujuan ini, IPT di negara kita juga akan bermula pada September untuk berada pada keadaan yang sama seperti mereka. Lapor akhbar semalam.

Gua tak tahu sama ada keputusan ini dibuat atas research yang betul-betul cukup atau tidak. Tapi gua tak rasa pihak Kementerian ambil kira universiti tersohor di hemisfera utara tu ada 4 musim dan sistem semester mereka mengambil kira itu dalam kalendar akademik mereka. Sebab itu ada summer dan winter break.

Kita hanya ada 2 musim. Kemarau dan tengkujuh. Dan gua tak rasa pihak Kementerian ambil kira menjelang peperiksaan akhir semester 1 adalah musim tengkujuh dan banjir di sesetengah tempat. Melainkan Malaysia turun salji tahun ini, gua nampak alasan nak sama dengan universiti lain tu sangat tak relevan. Geografi punya sebab la bai.

Alasan dua nak bagi masa untuk pelajar SPM yang cemerlang fikir mahu teruskan pelajaran di mana. Sistem sekarang masanya singkat sangat, sebab tu pelajar kita terus belajar di luar walaupun IPT dalam negara pun tak kurang hebatnya.

Faking. Kalau seorang pelajar berumur 17 tahun diberi pilihan, IPT dalam negara dan sebuah universiti di Wales, agak-agak lu mana dia pilih walaupun dia diberi masa yang cukup ya amat untuk memilih.

Alasan ketiga lagi keparat. Kalau semester baru mula bulan September, senang untuk kemasukan pelajar luar negara kerana keputusan mereka lambat keluar dan mungkin tak sempat jika kemasukan Julai.

Alasan ni nampak sangat kapitalis. Nampak sangat mementingkan duit dan imej. Padahal tak ambil kira orang yang tengah belajar dan mengajar sekarang.

Gua tak kisah perubahan. Tapi perubahan yang macam celaka memang gua kisah.

Benda ni terang-terang tak ada research yang cukup. Dan gua rasa benda ni akan jadi hangat-hangat tahi ayam sama macam pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

fin.

2 comments:

Anonymous said...

tol...

Anonymous said...

Setuju ngan lu bro. Apasal dia kasi lambat lagi eh? Padahal...sume orang x mau duduk universiti lelame. Sume org nak cepat keluar. Leh explore bende lain pulak kat atas muka bumi. X pasal2 pulakla lambat abis pengajian. Haru la. Duduk rumah lama2 pun bukan buley buat ape