Sunday, January 24, 2010

Hari Roberto Menangis

Ini Roberto.

1 Julai 2006 kalau tak silap. Tempat memang gua langsung tak ingat, harap maaf. Yang gua tau kat Jerman. Pagi tu pagi keramat. Dua juara Piala Dunia yang terdahulu bakal beradu. Sekali lagi Ronaldo vs Zidane. Cuma kali ini Ronaldo sudah agak gendut dan Zidane sudah botak penuh.

Tapi yang mencuri persembahan (translate direct dari 'stole the show') pada pagi itu adalah Thierry 'Pemain Arsenal paling kacak' Henry. Beliau menjaringkan gol tunggal perlawanan yang melayakkan Perancis ke separuh akhir Piala Dunia dan seterusnya menjadi naib johan edisi 2006.

Hari itu, Roberto Carlos seperti biasa ditugaskan untuk mengerahkan kudrat mengawal sisi kiri pertahanan Brazil di samping menjadi wing back untuk menembusi pertahanan Perancis dengan larian-larian yang cool. Hari itu media menyalahkan Roberto kerna gagal memarkahi (translate direct dari 'marking') Henry. Hari itu Brazil kalah setelah 3 edisi berturut-turut ke final.

Hari itu Roberto menangis. Hari itu hari terakhir Roberto bermain untuk Brazil.

Hari itu Roberto menangis. Tapi untuk gua, guatersenyum. Kerna hari itu gua menjejakkan kaki ke bumi UKM dan KDO.

Biarlah Roberto menangis. Gua bangga dengan hari itu. Kerna tanpa hari itu tak akan ada hari ini. Tanpa hari itu tak akan ada kenangan hari ini.

Fast forward 4 tahun kemudian, sekali lagi akan ada Piala Dunia. Mungkin Roberto tak akan menangis lagi. Mungkin.

Tapi mungkin kali ni aku akan menangis pula. Tak. Rasanya itu pasti.

Tak apalah. Sekurangnya aku ada kenangan untuk kusimpan dalam hati.

"Fame is momentary, but memory is eternal"

Fin.

1 comment:

say-0 said...

Terasa nak nangis bila baca..penuh emosi