Thursday, January 7, 2010

Gadis dari Sungai Petani Epilog

Dua puluh tahun kemudian segala keadaan sudah berubah. Aku bukan lagi Safwan yang dulu. Aku sudah memilih hala tuju hidup yang berbeza.

Ya. Aku akui awal perpisahan aku dengan gadis itu, aku agak sesat. Namun pada saat-saat paling gelap dalam hidup itulah aku berjumpa dengan cahaya. Cahaya yang membimbingku ke sini.

Kini aku makin dekat dengan Tuhan. Makin redha dengan ketentuan Ilahi. Alhamdulillah, rezeki aku masih ada. Aku sedar dosa-dosa aku dulu tak mungkin dapat ditebus dengan mudah. Namun aku bersyukur aku masih diberi peluang untuk memilih.

Setiap insan mengimpikan cinta sejati dalam diri mereka. Setiap insan menginginkan pasangan yang sempurna. Kalau sudah jumpa apa yang kau rasa aku akan buat?

Ya. Aku akan kejar.

Gadis itu telah mengubah hidupku. Namun dengan begitu saja, gadis itu telah hilang dari hidup ini. Aku akan terus mencari. Biar pun selama ini pencarianku yang sudah berusia 20 tahun ini hanya menemui jalan buntu.

Tapi aku akan terus mencari dan mengejar. Kerna kutahu dia adalah cinta sejatiku. Dia adalah insan yang diciptakan untukku. Biarlah sebelum hembusan nafas yang terakhir aku dapat melihat lagi senyuman manis di bibir yang bertahi lalat itu. Biarlah sebelum hembusan nafas yang terakhir aku dapat menyarungkan cincin ke jari manisnya.

Ya, biarlah sedemikian.

Ianya lebih berharga dari berjumpa bidadari syurga.

Tolonglah kembali padaku wahai gadis dari Sungai Petani.

.................................................................

Hari ini hari minggu. Tiba-tiba loceng rumahku dibunyikan. Aku yang sudah di dapur pada masa itu terus bergegas membuka pintu. Kerna Iskandar Tembam ada berjanji mau datang pada hari ini.

Bila aku membuka pintu, mataku terbeliak. Aku seolah-olah pernah melihat pemandangan pada 20 tahun yang lalu.

Di depan mataku, seorang gadis remaja yang berumur 18 hingga 20 tahun dan berbaju kurung berdiri mengadapku.

Dengan tahi lalat di bibir dia tersenyum dan berkata,

"Pakcik Safwan?"

FIN.

4 comments:

wann afzan said...

adekah anak beliau??????

NaZZy Hall said...

kutinggalkan ini semua untuk tafsiran orang yg mmbaca...

delyla said...

anak kot?

ada sambungan lg ke???

NaZZy Hall said...

hurm...
anak gadis tu ke?
berbintikan siapa agaknya...??

hehehehe...
maaf, rasanya tak akan ada sambungan lagi...