Thursday, December 17, 2009

Suka-suki di Maal Hijrah


Lima bulan lalu adalah kali terakhir gua tulis pasal bola sepak Malaysia di [sini]. Itu masa mereka kalah 2-3 dengan MU. Hari ini gua tulis lagi. Sebab apa? Sebab hari ini sejarah tercipta lagi.

Gua tak tau la, kalau sebut ja pasukan bola sepak Malaysia. Pasti gua terbayang harapan yang menggunung yang tinggal harapan saja. Berapa kali mereka memberikan kita sinar, yang kononnya mereka adalah pasukan yang akan membawa kembali kegemilangan Malaysia. Tapi di saat akhir, terkandas jua. Ingat lagi Pesta Bola Merdeka yang terbaru ni?

Kali ni K Rajagopal membawa skuad U-23 yang dah cukup sinonim dengan beliau. Dan dari pemerhatian gua pada penulisan gua 5 bulan lalu, gua rasa mereka ada peluang. Entah kenapa, tapi itulah yang gua rasa. Mungkin sebab mereka masih muda dan mungkin sebab mereka kenal dengan jurulatih. Tak lupa juga K Rajagopal juga merupakan seorang jurulatih yang tak pernah menjanjikan apa-apa. Itu gua suka.

Gua terkilan melihat mereka dibaham Vietnam pada peringkat kumpulan. Tapi mereka berjaya membuatkan gua menoleh dengan keputusan 2-1 menentang Thailand yang mana gua tak pernah anggap sebagai suatu benda yang mampu dilakukan. Gua silap. Gua silap besar.

Petang tadi gua tengok mereka masuk ke padang dengan gah. Menyanyikan lagu Negaraku dengan bersemangat. Dan mereka bertempur macam wira tadi. Itulah Harimau Malaya.

Gua tak expect Malaysia akan menjadi segarang itu. Separuh masa pertama agak hambar, tapi datang saja separuh masa kedua, penyokong Vietnam yang merangkumi 2/3 stadium terdiam melihat kegarangan Malaysia. Malaysia boleh skor 2,3 gol sebelum gol pembukaan di minit ke 80.

Gol tu tak adalah cantik. Tapi gol itu yang membawa perasaan 20 tahun lalu. Perasaan juara. Pasukan ini masih muda, jika dipupuk dengan betul siapa tau apa lagi yang boleh digapai. Jika bersih dari mainan politik, gua yakin Malaysia mampu menjadi lebih maju.

Buat masa ini, cukuplah dengan gelaran juara Sukan SEA. Siapa tau langkah seterusnya adalah Piala Dunia?



Syabas Malaysia, pemenang pingat emas Sukan SEA acara bola sepak lelaki edisi ke 25!!

Fin.

1 comment:

armouris said...

tahniah Malaysia!! hati-hati jangan tercedera semasa bermain bola sepak - Kecederaan/Kematian di Padang Bola Sepak