Saturday, December 19, 2009

Mr 2 Bon Clay : Watak Sampingan Penting


Hanya untuk peminat-peminat One Piece. Disebabkan post yang sebelum ini adalah terlalu serius, maka aku mengambil keputusan untuk menulis post yang lebih santai.

Mr 2 Bon Clay@Bon Kurei. Dia muncul dalam manga dan anime One Piece sebagai kawan, kemudian menjadi musuh dan akhirnya menjadi kawan kembali. Tiada watak jahat dalam One Piece yang kembali dan memberi impak seperti dia setakat ini.

Jadi, apa yang menariknya watak ini. Satunya dia adalah pondan, satu-satunya pondan dalam One Piece. Dia juga merupakan satunya Officer Agent Baroque Works yang tak punya partner disebabkan kepondanan beliau, kerna dikatakan beliau sudah memiliki trait lelaki dan perempuan dalam diri.

Keunikan dia juga ditambah kerna di antara watak yang kuat dalam One Piece tanpa menggunakan kuasa Devil Fruit. Dia hanya menggunakan kuasa Devil Fruit untuk menipu lawan (Mr 2 berkeupayaan untuk menukar rupanya menjadi sesiapa saja yang pernah disentuh). Kekuatan dia adalah Okama Kenpo yang berjaya mencederakan Sanji. Oh, bounty dia hanya 32juta sedangkan bounty Mr 3 adalah 50juta, tapi kekuatannya masih menandingi Mr 3.

Jadi kenapa watak Mr 2 sangat penting? Well, aku percaya tanpa Mr 2, Luffy tak akan menjadi kuat seperti sekarang.

Kali pertama Mr 2 menyelamatkan Luffy adalah ketika di Arabasta, dia telah mengumpan Hina demi membiarkan Luffy terselamat. Kali kedua ketika di Impel Down, dia membawa Luffy bertemu Ivankov untuk merawat Luffy yang sudah nyawa-nyawa ikan pada masa tu. Tidak dilupakan juga dia sendiri juga nyawa-nyawa ikan setelah bertarung dengan Unit Serigala di Impel Down. Dan yang paling hebat dia sanggup ditinggalkan di Impel Down demi membiarkan Luffy, Jinbei, Crocodile dan Buggy melepaskan diri atas alasan persahabatan.

Percayalah, tanpa Mr 2, Luffy tak akan sampai di Ibu Pejabat Marine. Tanpa Mr 2 juga Luffy tak akan berjaya sampai kepada Ivankov, Jinbei dan Crocodile. Keunikan Mr 2 disebabkan dia telah membuat comeback sejak Arabasta dan mampu meninggalkan kesan kepada peminat One Piece.

Dan setiap kali dia muncul, pengorbanan yang agung akan disusuli. Dia telah dianugerahkan sebagai watak One Piece yang ke-21 paling popular.

Dia dikatakan telah mati setelah bertarung dengan Magellan di Impel Down.

Selain watak utama One Piece, dia layak meninggalkan kesan mendalam kepada peminat.

p/s : tulis pasal One Piece. agaknya memang dah tak ada benda mau tulis kan? lihat lagi biografi Mr 2 di [sini]

Fin.

4 comments:

wann afzan said...

wlupun die pondan,die tetap kacak dihatiku~~

NaZZy Hall said...

mungkin azwan masih blm smpai lg ke tahap impel down...jadi azwan masih blm taw lg tahap pengorbanan mr 2 bon clay...

:: g3n :: said...

sangup berkorban demi kawan...
macam aku la tu...

NaZZy Hall said...

ang la org pertama samakan diri dgn mr 2...
hurm, toha, ang okay tak?