Tuesday, December 15, 2009

Festkum : Satu Konklusi

Baru sehari aku menaip berkenaan kontroversi malam semalam, sudah ramai yang memberi komen. Sudah banyak kata-kata yang dilemparkan, sama ada betul atau salah sama-samalah kita tafsirkan sendiri. Aku bukan pandai menilai dikir barat, akustik mahupun tarian india. Jadi aku tak pasti sama ada yang hak yang beroleh pingat pada malam itu. Tapi aku hargai komen yang aku terima.

Aku menulis semalam, aku akui berdasarkan amarah yang tinggi. Aku bukan jenis yang mahu berlagak sombong. Sedangkan bukan atas jasa aku seorang kami beroleh juara. Aku tulis kerna mau membalas cacian yang aku kena pada malam semalam. Mungkin kata-kata aku nampak arrogant, tapi ya, memang aku tulis sebab aku ego. Dan harap maaf, mungkin amarah lebih mengaburi entri semalam.

Aku sudah agak isu biased akan dijadikan sebagai pertaruhan. Baiklah, buat IPT yang rasanya layak untuk menang, aku mau tanya. Dengan bersikap seperti semalam, adakah anda memburukkan UKM atau memburukkan IPT anda sendiri? Kalau ya sekalipun kami menipu, kenapa perlu berlagak sedemikian dalam majlis rasmi seperti semalam? Maaf kalau aku katakan aku kesal kerna universiti yang terlibat sebagai tuan rumah yang berlagak seperti itu. Walhal IPT lain yang datang dari jauh, yang rasanya turut teraniaya, mengamalkan konsep lebih diplomatik dan sopan.

Bukan aku mau mengeji IPT saudara/i, tidak sama sekali. Aku cuma mau kamu semua memikirkan kesan dan akibat kejadian semalam. Yang buruk namanya siapa? Kamu sendiri bukan? Dan apa hasil dari sikap anda semua itu? Apa keuntungan yang anda peroleh?

Aku tak tau mengenai dikir, aku dah dengar mengenai pelbagai kontroversi. Pantun, aku rasa terhina apabila ada yang mengatakan kami mengubah syarat untuk menang walhal pertandingan lain turut kami juarai dalam apa syarat sekalipun. Dan boria, sudah malas aku mau jelaskan. Mungkin bukan rezeki aku(itu aku sedar dari malam show lagi) dan USM. Dan rasanya ada medium lain yang boleh anda hubungi jika dakwaan anda berasas.

Mahasiswa, bangunlah. Entri ini bukan untuk provokasi. Tetapi mau menyedarkan anda. Anda semua adalah bakal pemimpin tapi malangnya semalam, anda telah menyamakan diri anda dengan mat-mat rempit di Dataran Merdeka.

Mungkin benar UKM tak layak menang. Tapi kalau kita boleh selesaikan secara lebih bertamadun rasanya pasti lebih baik kan? Lagipun penilaian juri siapa yang tau.

Sudahlah. Aku bukan mau mulakan pergaduhan tapi hanya mau jernihkan keadaan. Yang sudah tu sudahlah. Aku maafkan kamu yang boo kami, dan aku jua mohon maaf pada semua yang merasakan kami tak layak menjadi juara walaupun aku tak tau langsung mengenai hal ini.

Aku berharap dapat berjumpa lagi dengan kamu semua pada mana-mana festival seni yang akan datang. Dan pada masa itu, aku harap kita boleh sama-sama bangun dan berjabat tangan.

Maaf jika ada yang terasa. Sekali lagi, entri ini bukan berbentuk provokasi.

Fin.

11 comments:

noralina said...

orang melayu memang suka menjadi menang sorak kampung tergadai.apa yang tergadai, kebudayaan dan kesenian kita nie yang konon2 diangkat, dijulang dan dijaga.Tim. menteri yang datang hari tue chinese(bukan isu perkauman), sangat memalukan yang menjadi jalang untuk memaki melayu adalah melayu sendiri.

p/s-anda bising kononnya 1 pingat dalam tarian india ditarik balik.tetapi,saya tak nampak pun dari kaum india/chinese sibuk booo kan orang lain.

Memorabilia Am said...

betol kata noralina. noralina, let's take it this way. kata lah U itu memang menang pon anugerah yg 'dilenyapkan' utk tarian india tu, dapat la 10 mata utk anugerak kategori kecil, dicamour ke dalm markah keseluruhan, dapatkah mereka pingat emas johan keseluruhan???
nak pintas uitm pon tak mampu. am i right?

gesa saya, marilah kita lupe kan saja. elok kita semuar bersedia utk pertandingan2 akan datang. utk team pantuk ukm, mari kita buat hatrik di pesta pantunbestari Um feb depan.

kpd team2 lain, berusaha la bersungguh2, lakukan yg terbaik. kami percaya anda juga mampu dan layak jadi johan. kami tak sabar nak jumpe kawan2 semua dr U-U lain.

batch said...

ko igt bpe rmai dak UPM mlm 2???
ktrg 2 baris je..
klu dh kt UM, pk sndri la dak U mne yg rmai..
klu x puas hati ngn UPM pun agk2 la...
korg igt dak UPM ke 1 dewn 2??
yg mulekn boo pun dak UM...
pehal korg nk slhkn UPM gak??
2 la...bile dh d nmekn x puas hati, mmg nk slhkn ktrg gak la nme nye...
klu ktrg 1 dewn 2 dh lme lg kuat dr ari 2...
korg x tau cite, jgn ckp byk..
ko bukak lmn web ni, ko bce pe yg patut..pe yg jd..
http://arjunasukma.com/festkum-2009/

kalau keputusan dikir barat pun leh d ubah, pe lagi ngn keputusan len yang mmg UKM yg pegg sebelum d umumkn...

pk sndri la wei!!!

batch said...

konon la xnk aibkn U len...
klu dh ayt cm2 xnk aibkn U konon...
kalau UPM je dlm dwn 2, dh lme lg kuat BOOOO nye...
dwn kt UM, tetibe d prslhkn UPM yg rmai BOOOOOO..
UPM yg wt hal...
pehal??
kitorg yg 2 baris d perslhkn..
UM yg mlekn booo dlu, UPM d perslhkn...
ko bce la pe lmn web yg aku anta td..bce pe yg juri dikir barat tulis...
mgkn bkn slh peljr UKM..
tp slh pegawai org yg dh desperate sgt nk mng..
org nk memartabatkn seni budaya bangsa..
bukan nk rosakkn dengan penyelewengan yang berlaku...
sume U dh tau cite..
mne UKM x kne BOOOOO.
sume U BOOOOO UKM...
bkn UPM saje..
kitorg yg 2 baris x ckup kekuatan nk BOOOOOO sekuat mlm 2...

pk sndri la bai!!!!!

batch said...

memorabilia am..
ko x tau cite jgn ckp byk..
bkn tarian india je...
de byk anugrh yg ktrg punye, d ubah...
nk ikutkn x kesah la mng ke klah ke..
aku cume x ske bile bende cmni berlaku...
kite nk memartabatkn budaya secara adil...
bersaing secara adil...
tp pe yg pegawai UKM wat???
ko bce kt lmn web http://arjunasukma.com/festkum-2009/
ko pk sndri....

batch said...

(Kontinjen UKM di'boo' oleh sesebuah kontinjen yang konon hebat dari mula majlis. Tak tau mana salah. Tak tau mana tak betul. MC sebut nama UKM, mereka mau 'boo'. Oh, seperti kawan-kawan yang mereka bela di ladang itu kan? Patut la IPT kamu penuh haiwan tersebut setiap kali gua melintas mau ke Mines.

Gua tak nafikan, UKM juga membalas selepas itu. Tapi, come on la beb, anak jantan kan? Apa lagi yang boleh kita buat setelah tempat kita menuntut ilmu diinjak-injak seperti itu? Apatah lagi kalau kita tidak berbuat apa untuk menerima itu semua? Pasti kau membalas kan? Maaf. Senyap bukan cara aku.

Sehingga kami ditenangkan oleh pegawai, mereka masih mengejek-ejek. Walhal kami menang pingat emas, mereka apa pun tak ada. Barangkali cuba menambat hati penganjur untuk mengadakan pertandingan 'boo', yang sah-sah mereka menang. Aku mengaku kalah dari awal!

Lebih hangat apabila mereka menang apa yang tidak patut menang. Okay, aku cakap direct. Tongkat jatuh, aku kira disiplin pentas patut ditolak markahnya. Pelakon overshadow tukang karang, hurm, ada pernah dengar? Sketsa, aku kira tak salah pilihan juri memilih USM, UiTM dan USIM dari IPT itu. Jadi apa aset yang kau ada? Apa? Kau masih menang pingat emas. Sedangkan persembahan yang gah antaranya adalah USM, UiTM, even UUM sekalipun. Maaf, kau tak termasuk dalam senarai, bukan aku nak keji kau, sebab aku mengantuk gila tengok persembahan kau. Komen kawan aku? "Biasa ja"

Dan mereka menang. Syabas. Konsep baru mungkin. Kau berlakon orang terencat, buang tongkat merata-rata. Kau pasti menang. Syabas! Kau baru saja menganiayai IPT yang 100 kali lagi hebat dari kau.)

ni ke ayt bukn mengeji ko 2???
bagus la ayt ni...
mcm UPM je yg kt dlm dewn 2..
UM yg ats UPM mulekn, UPM smbg, U len sambung, jwpn nye UPM la semua nye...
bagus la tafsiran ko..
terbaek sekali!!!!
ni la die bangse melayu...
ko bce baek pe yg juri tulis dlm blog die, baru ko leh ckp bkn2...

http://arjunasukma.com/festkum-2009/

BACE DAN HAYATI!!!!!

NaZZy Hall said...

Bai, lu baca ke tak apa yang aku tulis? Entry yang sebelum ni mungkin, tapi entry ni aku rasa aku dah gunakan kata-kata yang paling baik dah.

Aku dah baca website yang ko bagi sejak Isnin lagi, tapi adakah ko baca keseluruhannya? Tak silap aku, itu adalah pandangan peribadi beliau (yang memang gah dalam bidang dikir barat di Lembah Klang) saja. Beliau sendiri akur dengan keputusan walau beliau menjangkakan keputusan yang berbeza.

Jadi siapalah aku mau komen banyak tentang dikir yang sah-sah bukan bidang aku. Aku fikir lu punya pengalaman dalam dikir barat, jadi aku minta maaf kalau pendapat aku ini salah sebenarnya.

Untuk persembahan boria, bolehlah layari http://boriapulaupinang.blogspot.com/ sebab ini memang komen dari juri. Tapi janganlah jadikan ia sebagai modal untuk provokasi pula.

Dan, aku minta maaf kerna menyalahkan UPM pada entry yang sebelumnya. Semua ini datang dari diri aku yang lemah dan sifat amarah aku yang tinggi. Tapi dalam entry ini aku memang tak sebut mana-mana U, betul?

Aku sedar UPM tak patut dipersalahkan dalam 'tragedi' malam itu, betul?

Sekarang ni nampak sangat lu yang emo sekarang ni bai, aku minta maaf awal-awal la. Sebab aku tulis ni bukan nak kasi orang marah pun. Lu yang terasa lebih.

Nak marah sebab entry yang sebelumnya, silakan. Aku tak akan delete sebab aku akan jadi macam bapok kalau aku buat macam tu dan aku pun sedar aku bukan nabi yang tak pernah buat silap, tak pernah marah.

P/S : Terima kasih kerna berkongsi dengan aku. Aku tanya ko balik, ko dah hayati ke website yang dah berkali-kali ko promote tu? Aku ulang, ini bukan provokasi.

batch said...

sbb aku hayati la aku suh sume tgk..
aku plg bengang bile sume slh d tuding kt UPM...

gua trime maaflu..
klau gua trkasar pun gua mntk maaf...
skg ni aku mntk ko buang info ko kt boria 2, yg mmg nk slhkn UPM...
jgn tmbhkn lg minyak dlm api...

batch said...

gua bukn nk bermusuh...
kalau ikut yg awl, bengang ngn pegawai UKM n de seorg pegawai USIM yg komplot nk naekkn UKM..
dh wat laporan dh pun..
tp sebb de pegawai USIM n UKM 2, kitorg xleh watpe..
laporan kitorg ibarat smph..
x dipedulikn...
bile bukak rhsia diorg, tau lak senyap...pas2 tuka topik..
gua de gak mmbr UKM...
tp bile dh korg slhkn UPM je...
pns la...
api mane x terbakar bile dituang minyak...

ko phmkn??
kite hidup nk berkwn..
bkn bermusuh...
jgn slhkn sesuatu kalau xtahu pangkal nye..

boleh bro???

gua hrp x jd lg la...
xtau cmne nk bgtau kt pegawai korg..
cume korg sebgai stdnt yg de hak untuk berbncg ngn pegawai korg...

kalau boleh xnk berlaku lagi bende cmni...
nk martabatkn budaya bangsa bukan care kotor...

boleh bro???
igtknla kt pegawai korg..
kite 1 malaysia..
kalau mmg layak menang kitorg sokong...

NaZZy Hall said...

Ok. Utk lu, gua dah buang. Lagipun gua tulis masa tu pun dikaburi dengan rasa marah. Gua sedar itu memang gua salah.

Dan gua memang tak peduli siapa menang atau kalah sekalipun. Sama macam lu. Tapi dah jadi macam malam tu, gua memang kisah. Gua yakin lu pun akan rasa benda yang sama kalau kena kat kepala lu kan? Cuma gua tak tau tindakan lu sama dengan gua ke tak.

Tujuan asal gua tulis sebab nak puaskan hati gua, bukan nak kondem siapa-siapa, itulah sebab gua blogging pun. Jadi gua minta maaf, kalau lu kenal mana-mana budak boria UPM yang terasa dengan gua, lu tolonglah sampaikan maaf gua kat diorang.

Pasal dakwaan lu, gua tak nak komen sebab kalau gua komen pun bukan gua tau pepe kan? Macam lu cakap juga la.

Tapi gua cuma nak cakap kat lu 1 benda ja, kalau lu ada kesempatan join apa-apa aktiviti lagi lepas ni, tak kira la kat UKM atau mana-mana IPT sekalipun, lu tengok sendiri la situasi yang terjadi nanti macam mana.

Ok, gua harap kita boleh berdamai. Untuk pengetahuan lu, gua pun dah berkali-kali kalah macam ni bai. Tapi gua rasa sebab Festkum adalah suatu yang besar, maka kesan dan akibatnya pun suatu yang besar juga.

Gua menulis bukan untuk bergaduh kecuali ada yang cari gaduh.

P/S : Kalau lu kenal orang yang buat blog pasal komen-komen dalam Youtube tu, lu suruh la dia delete juga. Gua rasa itu pun macam tuang minyak dalam api juga. Lu tak rasa ke?

noralina said...

berita tergempar!
norhanazawadi1(join utube 14dec 2009)alah ampa nie ano yg wat blog esikrie terkena tue (youtubefestkum.blogspot.com)
mengatakan bahawa tujuan beliau bersungguh2 copy komen yg tlh disablekan oleh esikrie adalah merupakan jalan terakhir beliau untuk menegakkan kebenaran. menurut beliau lagi(rujuk:www.youtube.com/esikrie)pihak makum dan ukm sendiri akan buka blog tersebut. semoga perjuang norhanazawadi1 ni berjaya. marilah sama2 kita menyokong perjuang suci beliau dengan melayari blog tersebut.

jangan lupa...hayati sekali makna yang tersirat disebalik blog itu.(^!^)