Wednesday, December 9, 2009

Bacaan Doa Pagi

"Bacaan Doa pagi" diketuai oleh Yeh. Dan bergegas menaiki bukit ke dewan makan untuk menyantap roti canai yang separuh besar dari roti canai yang saiznya hanyalah separuh dari apa yang mamak-mamak al-Fareez mampu bagi. Itu semua selepas bacaan al-Mathurat dan kuliah Subuh oleh Herr Karim.

Itulah rutin harian Jumaat gua selama 2 tahun.
Itu 5,6 tahun dulu.

(Sebab apa hari Jumaat? Suka hati gua ah!)

And how things have change.

Gua sekarang dah boleh bangun pagi. Tak perlu lagi dikejutkan oleh besi kontot Herr Karim. Peh, kalau lu dengar, lu tau sendiri lah. Sampai sekarang pun gua tak mampu cari bunyi yang sekuat bunyi tu. Dan sampai sekarang juga gua bingung macam mana besi kontot tu boleh keluarkan bunyi sekuat itu. Gua juga bingung mana la tempat dia simpan besi kontot tu, sebab gua dan rakan-rakan cuba cari dan sembunyikan tapi gagal.

Dulu gua pemalu. Tak percaya tanya la kawan sekolah gua. Gila pemalu. Kalau ada gua nampak perempuan dalam dewan makan gua terus nyamar jadi abang kerja dewan makan. Gua ingat lagi, gua kena hadiahkan purse warna cream(kalau tak silap) kat kawan perempuan sebagai 1 aktiviti form 5. So nak tak nak kena ah bincang dengan awek tu apa dia nak, berapa harga dan apa nak sebagai balasan. Perbualan dia macam ni ah lebih kurang,

Awek : Eh, Nazrin. Erm, kita kena tukar adiah kan?
Gua : Eh, yeke? Erm, oh ok. Apa yang lu nak?
Awek : Erm, tah la. Nazrin?
Gua : Gua cool je. Gua kan gentleman, lu ah cakap dulu.
Awek : Ok. Leh bagi saya purse warna cream?
Gua : Oh, tak ada masalah. Lu jangan risau la.
Awek : Thanks. Nazrin nak apa?
Gua : Sekadar tengok lu senyum ja dah cukup untuk gua.

(Ok. Ayat di atas semuanya hiperbola. Ini perbualan sebenar.)

Awek : Nazrin, nak bincang pasal hadiah leh?
Gua : Ok.
Awek : Erm, kalau aku nak purse warna cream leh?
Gua : Ok.
Awek : Ang nak apa?
Gua : Jam tangan cukup ah.
Awek : Ok. Ada apa-apa lagi?
Gua : Tak.

Pastu sampai habis sekolah gua dah tak cakap dengan dia. Gua segan ah beb! Lu bukan tak tau gua ni senang blushing!

Dulu juga status pelajar skema bagi je ah kat gua. Dulu gua bukan pandai sangat, tapi sekadar Add Math gua kira pakai bulu kaki gua jer. So gua bukan dalam kelas P dan S yang diterajui oleh set-set yang boleh buat Add Math sambil tidur ja. Dan gua pun buat kerja last minit gak ah. Dan selalu juga kerja rumah gua jadi bahan rujukan yang tak sempat gua patenkan. Ada kawan gua siap minta tunjuk ajar gua lagi. Gila betul. Nasib baik awek.

Dan gua gila tegar. Masih ingat lagi, dulu gua kena masuk dorm rumah sukan lain. Tapi rumah sukan tu tak kuat mana pun. So gua decide gua walaupun gua blok Merbau, gua nak stick dengan rumah sukan gua, Angsana. Sebab rumah sukan gua ada Tok Led, yang bermata sepet dan mampu berlari laju dan sekarang ni dah jadi pilot dah pun. Gua bajet dalam 2 tahun setengah lagi dia akan jadi orang Malaysia pertama sampai ke bulan. Syabas buat orang bermata sepet! Oh, berbalik pada cerita. Dan seperti mana dijangka, gua dikeji lah oleh sahabat rumah Merbau sebab gua bukan rumah Merbau. Tapi gua tegar juga. Gua kena paksa tukar rumah sukan. Gua taknak. Sebab apa? Sebab gua expect sesuatu. Gua expect Angsana menang. Gua betul. Wahahaahahhaaaha~~~

Itu gua yang dulu. Dulu gua baik, sekarang gua naughty. Dulu gua skema, sekarang gua pemalas nak mampus! Dulu gua pemalu, eh, tapi sekarang pun gua pemalu juga. At the end of the day, my past built myself and thus my future.

Gua tak expect budak Saina akan baca ni. Tapi just for the sake of writing, ini satu kenyataan. Kalau gua bukan di Saina dalam tahun 2003 dan 2004, maka mungkin gua bukan di sini pada 9 Disember 2009.

p/s : jangan tanya kenapa gua minta jam...gua pun pelik, patut gua minta no talipon rumah dia, macam [sini]...

Fin.

4 comments:

Unknown said...

sape2 nak tahu perangai lahanat ni...tanya aku..da 3taun jumpa muka dia ni je..ehehe

wann afzan™ said...

sy tergamam dgn ayat "Lu bukan tak tau gua ni senang blushing!"

al_madd said...

hahahaha...gegeh apa xtau paku..berani betoi kutuk merbau..

Nazrin Saad said...

lek ah toi...
mcm mana pn angsana ttp juara...
hahahahahaha

2yg aku xtukaq merbau 2...