Thursday, September 29, 2011

Spektra



Gua tak tahu kalau lu orang sempat merasa benda ni atau tak.

Dulu masa zaman muda-muda, zaman takde Astro lagi, zaman MegaTV baru nak up, TV2 (ke TV1 tah, gua tak berapa ingat) ada satu slot drama Spektra. Slot ni lagi awal dari drama Kutub Utara Kutub Selatan kat TV3 senja-senja tu kalau lu orang ingat.

Standard RTM lah, dulu pun sama, slot drama ni kadang-kadang ceritanya gampang juga, tapi memandangkan gua kecik-kecik dulu suci, tak sunat lagi, dan tak tahu membezakan yang mana gampang yang mana tidak, maka gua pun layan la slot drama ni dengan arwah mak gua dulu.

(Arwah mak dulu merupakan pengomen tegar setiap drama. Setiap dialog dan pergerakan akan dikritik beliau. Gua rasa gua ada belajar benda ni juga kat dia.)

Berikut merupakan antara drama Spektra yang gua ingat.

1. Cerita pasal orang main badminton. Zaman ni baru setahun dua lepas menang Piala Thomas, masa tu Yap Soon Kit tak menang gangsa beregu tahun 1996 lagi. Cerita dia pasal orang tak reti main badminton belajar main badminton. Pastu ada la musuhnya. At the end menang la dengan musuhnya, lawan beregu. Eleh, buat-buat drop 1 set sebab nak bagi musuh over konfiden. Kahkahkah! Kadang-kadang bila gua tengok Lee Chong Wei kalah 1 set gua mesti ingat dia akan buat comeback macam drama ni.

2. Drama ni gua tak ingat langsung pasal apa. Gua cuma ingat pasal seorang perempuan yang banyak mulut tinggal kat rumah bapa tunggal ni. Satu hari mak perempuan ni datang. Maka mereka berdua pun pergi la pasar pergi beli ayam. Adegan ni gua ingat sampai sekarang sebab sampai saja depan gerai ayam ni, mak perempuan dengan perempuan saling pandang memandang lepas tu angguk kepala dan start kompelin harga ayam kat tauke ayam. Gua tak tahu kenapa gua ingat benda ni.

3. Lagi satu cerita pasal orang miskin kat Indonesia. Kahwin dengan orang sana, datang kat Malaysia, jadi kaya, pastu ingat famili Indonesia dah mati, tak boleh balik. Anak Indonesia dah besar, datang Malaysia cari ayah yang dah kaya. Ayah pula dah ada sorang anak. Maka bergaduhlah bila dah tau pasal identiti budak ni. Cerita ni sumpah best!

4. Ini drama tragik. Pasal seorang laki ni. Ada budak-budak gampang ni main kat kilang mercun. Lepas tu kilang tu meletup. Disebabkan laki ni nak tolong budak-budak ni, maka laki ni cacat. Lumpuh seluruh badan. Disebabkan keteguhan yang ada pada diri dia, dia belajar melukis pakai mulut. Laki ni nama dalam drama ni Mahmud. Nama kat luar Fendi Abu Bakar kot.

5. Ada satu drama tu. Cerita dia macam gampang tapi tajuk dia memang lejen. Tajuk dia : Kisah mencari Ayah. Kisah pasal seorang budak ni nak cari ayah dia kat Kuala Lumpur naik beskal.

Kesimpulan : Walaupun kebanyakan ceritanya macam gampang, tapi gua masih ingat juga. Sebab apa? Sebab cerita dia tak klise macam drama sekarang. Asyik-asyik cerita orang masuk ofis, lepas tu orang pangkat tinggi dengki kat orang pangkat lagi tinggi.

p/s : gua tengok drama dengan mak gua je. adik gua suka tengok cerita cina petang-petang.

p/p/s : kalau lu rasa cerita spektra ni klise juga maka lu silap. mana tahu entah-entah drama klise sekarang yang tiru spekta ni ye dok?

fin.

3 comments:

Anonymous said...

ada satu cerita, ibu tiriku sayang tajuk dia...kental gile jaga anak tiri dari kecik sampai besar, sampai la last skali dia berjaya pupuk kasih sayang dengan anak2 tirinya...antara pelakon, aida aris, azah, azman jantan...yang jadi mak tiri, sape ntah...

Anonymous said...

no 1 tu tajuk dia Jaguh Jaguh kot tak silap. dulu kalau time PJ main kejar2 mesti jerit "jaguh, jaguh!" pastu rasa lg semangat nak lari kuat2. tapape.

Anonymous said...

bodo sgt drama no 2 tu...cam xckukup sifat jer drama tu...hahha....