Sunday, January 16, 2011

Aku Masih Dara

Okay. Ini memang gila babi celaka punya cerita.

Cerita ini bertujuan untuk menginsafkan tapi gua tak rasa akan ada pun orang-orang yang insaf tengok cerita ni.

Tahniah Ahmad Idham. Setelah menghasilkan filem-filem bagus macam Tentang Bulan dan Jangan Pandang Belakang, dia sanggup menjatuhkan reputasi dia dengan mengarah filem teruk dan tak ada value untuk dilihat ini.

Gua geram. Gua memang geram.

Kononnya filem ni nak ajar kita untuk hidup berlandaskan hukum Islam. Tapi kenapa gua rasa segala apa yang berlaku dalam filem ni seolah-olah mengeji prinsip yang ada dalam Islam.

1 contoh saja gua beri. Konon Raja Farah dah insaf. Tapi tudung pakai stail tudung getah yang boleh terus sarung saja. Boleh terima lagi cara tu. Tapi anak tudung haram tak pakai, rambut masih berkaler. Amacam?

Kalau iye pun nak tunjuk yang lu buat filem tu atas dasar untung dan bukan hipokrasi, tolong lindungi benda-benda macam ni. Bagi gua itu sensitif. Apa kata orang yang asyik berfikir kaler rambut itu halal atau tak? Adakah filem ini cuba sampaikan selagi lu insaf, tak kisah rambut kaler apa?

Gua dah banyak sangat tengok filem hipokrit gini. Syurga Cinta pun sama tapi sekurangnya Heliza itu menjaga pemakaian tudungnya di luar, dan ya, dia memang pun bertudung.

Ashraf Muslim pula sempat lagi bagi salam kat Yana Shamsudin bila dia dalam keadaan tak sopan (bertuala dan sebagainya, gua malas nak cerita). Dan bila Yana lari hal salam yang dipersoalkan. Gua tak faham. Hipokrit sangat di situ.

Lepas tu jadi trend la dalam filem dakwah Metrowealth ni ada scene anak yang insaf tengah solat lepas tu ada parents termasuk dan nampak, lantas sentap? (rujuk Syurga Cinta dan Aku Masih Dara)

Tu belum gua cakap kesilapan konti yang bodoh macam tikam di perut tangan boleh patah lagi tu. Ke accident on the way ke hospital yang buat tangan mamat tu patah?

Tolonglah. Kalau nak buat filem dakwah sila jangan nampak sangat hipokrit tu. Tunjukkanlah betul-betul apa orang Islam akan buat pada masa dan keadaan sedemikian.

fin.

No comments: