Saturday, January 8, 2011

Abang Bad



Sepanjang gua terlibat dalam bidang teater samada secara pasif (produksi) ataupun aktif (lakonan) gua rasa inilah puncak segala-galanya. Gua tak pernah rasa sepuas ini.

Merujuk kata-kata Matmer, watak kecil impak maksima.

Tapi semua ini bermula dengan nasib saja sebenarnya. Datang menjenguk latihan dan dipaksa menggantikan watak Abang Bad yang pada asalnya dipegang oleh Saido.

Secara tidak langsung watak stand in yang gua lakonkan secara spontan mendapat sambutan dan dek kerana Saido gagal sembuh pada masa show, gua terpaksa menggalas watak ini.

Macam gua cakap, nasib.

Gua berlatih pun dalam 2,3 kali sahaja menjelang show. Hasilnya yang dilihat semasa show adalah 40% tindakan spontan yang tak pernah gua buat semasa latihan. Menambah-nambah tapi tanpa gua sangka mendapat sambutan yang tinggi.

Watak gua memang lah sikit tapi setakat gua mendapat komen, ini memang persembahan gua yang terbaik setakat ini.

Sebab itu baru-baru ini gua disuruh menggalas balik watak ini gua jadi ragu-ragu mahu terima. Bukan apa, mampu ke gua ulang balik persembahan mantap gua?

Lagipun orang lagi senang mahu kenang atas persembahan buruk kita dari persembahan baik kita ye dak?

fin.

No comments: