Tuesday, June 22, 2010

Toy Story 3 : Sekali Lagi Review!

Pixar dan Walt Disney punya keistimewaan apabila bergabung. Apabila bercakap tentang kehebatan storytelling Pixar, ianya memang world class!! Up dan Wall E among others telah berjaya merentap emosi penonton dengan keistimewaan storytelling Pixar. Wall E, tanpa dialog mampu menarik minat kita semua menonton.

Jadi apa istimewanya Toy Story 3?

Transformers, Spiderman semua menghasilkan sequel dan triquel mungkin. Tapi thumbs down apabila sequel ke panggung. Masalahnya originaliti yang menyebabkan filem asal dikagumi dan diminati telah diperbaharui dan lantas menghilangkan identiti filem tersebut.

Take Transformer 2, pengenalan robot-robot baru yang terlalu banyak telah menyebabkan penonton hilang tumpuan pada watak utama Optimus dan Bumble Bee. Lantas menyebabkan kepeningan di kalangan penonton.

Toy Story tidak mengulangi kesilapan yang sama. Filem ini masih menggunakan OST yang digunakan 15 tahun yang dulu.

Uniknya Toy Story 3, pengarah menggunakan faktor kejayaan 15 tahun dahulu untuk melakar kajayaan baru. Dan memang dia berjaya. Kanak-kanak akan menonton dan for sure those kids back then yang menonton Toy Stoty 1 pasti akan turun panggung juga.

Berikut adalah beberapa persamaan yang berjaya gua jumpa :
  1. OST for sure. Tapi kali ni ada versi Spanish. Kawan gua minat gila.
  2. 'Somebody poison the waterhole.' Hahaha, trademark Woody masih lagi digunakan. Apa yang keluar dari audio Woody masa Toy Story 1 masih lagi ada di sini.
  3. 'I got a dog that has a force field, but I have a dinosaur that can eat the force field!' Dah 15 tahun. Tapi dalam dua filem itulah kegunaan Slinky dan Rex. Sama saja.
  4. Ingat lagi Sid dalam Toy Story 1? Dia membuat cameo menjadi pengangkut sampah dalam Toy Story 3.
  5. Zorg yang membuat penampilan di dalam Toy Story 2 juga mebuat cameo di dalam kredit masa Toy Story 1.
Gua rasa ada lagi persamaan di dalam filem yang terdahulu. Filem ini akan menyebabkan orang yang macam gua, yang gila excited tengok filem animasi CG yang pertama (Toy Story 1) pun gila excited tengok Toy Story 3!

They started it off with Toy Story and what a way to end the decade with the same but yet better movie!

Thumbs up Pixar and Walt Disney!

Fin.

2 comments:

al_madd said...

rating dari 10 ang bagi berapa wei?

Nazrin Saad said...

aku boleh bagi 7.9 sampai 8.5,
mmg best lah.

byk sentimental value.