Wednesday, June 23, 2010

Future Planning

Berikut merupakan planning gua untuk 10 tahun yang akan datang. Gua cuba menjadi realisitik di dalam perancangan dengan tidak memasukkan unsur-unsur absurd mahupun surealis di dalam perancangan seperti menikahi Diana Danielle.

1, Gua mahu kerja ikut apa yang gua minat. Titik. Tak payah tanya apa yang gua minat. Yang kenal gua kenal la. Yang tak kenal SMS, kalau Celcom awek ja gua layan terutamanya Diana Danielle. Dan kalau ada rezeki gua nak membuat bisnes sendiri ikut apa yang gua minat. Tapi tu payah. Mungkin perancangan 20 tahun kot.

2, Gua nak bagi duit raya kat nenek gua. Gua ingat lagi ayat dia raya tahun lepas, "Biaq lah tok bagi tahun ni, tahun depan Ein pula bagi kat tok." Jadi Tok, sila tunggu dengan tabah. Cucumu yang paling kacak bakal pulang. Sila bangga dan belanja laksa macam biasa.

3, Gua nak beli saham rumah baru dari ayah gua. Maksudnya, gua nak tolong ayah gua buat rumah baru sama ada dari segi kewangan mahupun tenaga zahiriah dan batiniah. Selama ni ayah gua buat sendiri ja rumah tu. Dah jadi rupa banglo dah, tapi belum ada ciri-ciri rumah lagi. Tunggu gua balik lah.

4, Gua nak kasi kebebasan untuk adik gua mencari jodoh dengan menikah lagi awal dari dia. Dia kata kalau lu tak kahwin camne gua nak kahwin. Lu gatal gila, kalau kat rumah gua dah canang 1 kampung dah sis. Jadi gua bercadang untuk menikah sebelum passport adik gua di Poland expired. Mana ada calon lagi ni. Gila pa. Lu langkah bendul je ah sis!

5, Tahun depan genap 10 tahun mak gua pergi. So gua harap gua boleh kumpul duit dan buat sedikit kenduri tahlil untuk beliau. Gua tau gua bukan anak yang betul-betul soleh. Tapi ni memang gua nak buat sangat-sangat. Sebab selama ni susah betul gua nak ada 1 hari memperingati mak gua kecuali hari ibu, hari lahir dia dan hari raya. Gua nak buat ni. Insya Allah, semoga tuhan izinkan gua.

6, Gua nak ada aset-aset sendiri yang boleh digayakan di dalam kampung seperti rumah, motor dan kereta. Barulah jiran sebelah rumah gua tak cakap 'Ang ni dari dulu sampai sekarang sama ja'.

7, Gua nak ada ramai anak sedara!! Okay. Ini tak sepatutnya gua tulis sini. Tapi baca dulu penjelasan gua. Dulu abang gua kahwin dan dapat anak gua muda lagi. So gua hanya boleh main dan mesra biasa dengan mereka. Sekarang gua dah dewasa, so kalau gua ada anak sedara lagi, gua nak manjakan anak sedara gua. Dalam famili gua dah bertahun tak ada baby bai. Tu yang kalau dapat gua nak manjakan gila-gila tu. Mesti ada orang kata 'Ang nak kahwin la cepat-cepat'. Ahhh, apa gua kisah, anak sedara gua jugak! Coming soon, hari raya ni kononnya! Harap-harap bukan gosip semata.

8. Kahwin. As simple as that.

Sedikit sebanyak itulah planning masa depan gua. Kalau gua boleh buat, insya Allah gua akan cuba buat. Apa salahnya ye dak?

Semoga berjaya buat diri gua. Minta-minta gua berjaya buat solat hajat untuk semua hajat-hajat ini. Insya ALLAH.

Fin.

1 comment:

sHieLa said...

1-siot. bila masa ak gatai? passport ak expired masa besday hg ke 27. kawen before tu arr. nak langkah bendul takleh, ak pun tgh takdak calon.

2-ak taktau apa2 pasai coming soon on hari raya??? apa menda??? *blur*