Wednesday, July 6, 2011

Paranoia

Baca blog ini, http://mpz-howisee.blogspot.com/

Ini blog abang sahabat gua. Dia memang lagi tua dari gua, dan sah-sah dia memang lagi matang dari gua. Walaupun gua kadang-kadang bias, tapi cara penulisan brader ni sangat telus dan global. Furthermore ianya menyentuh aspek serius yang bukan diambil terus dari buku tapi berdasarkan pengalaman dan sumber lisan.

Nak percaya atau tak, depend. But it worth pondering.

****

Okay, semua orang dah tau pasal Bersih 2.0.

Aku boleh simpulkan Bersih ni sebagai satu benda saja, paranoia. Yang satu paranoid dengan demonstrasi jalanan yang kononnya akan menggugat keamanan negara dan mengisytiharkan perang pada Sultan. Dan yang satu lagi paranoid dengan isu pilihanraya yang tak telus.

Okay, sudah-sudah la dengan paranoid masing-masing. Katanya Bersih pun dah setuju nak buat demonstrasi dalam stadium.

Tahun ni people power sangat kuat. Hosni Mubarak digulingkan oleh demonstrasi yang paling besar dalam sejarah Mesir. Katanya, kumpulan orang ini dapat dilihat walaupun berada di langit. Silvio Berlusconi, antara pemimpin negara Eropah yang paling lama memerintah juga dilihat semakin goyah di Itali.

Semua ini kekuatan rakyat. Pemerintah yang dilihat tidak mampu memerintah, akan digulingkan oleh suara majmuk.

Berbalik pada situasi negara sendiri. Apa yang anda nampak pada Bersih?

On one side, aku nampak kerajaan sangat-sangatlah paranoid. Aku tak tahu kesahihan ada perkaitan Bersih dan militan Filipina atau mereka ini merancang untuk menghidupkan semula Komunis, tapi dari media aku nampak paranoidnya kerajaan kita.

Kenapa perlu tangkap orang yang bertshirt Bersih? Aku yang tak tahu menahu ini hanya dapat menafsirkan yang kerajaan nak memasukkan elemen takut dalam diri rakyat supaya jangan melawan. Well, tough luck, untuk golongan rebel, benda macam ni lagi la membentuk peluang untuk mereka memberontak.

On the other side, pembangkang juga jelas menunjukkan kebangangan mereka. Bersih itu mungkin perlu, tapi apa saja yang boleh dicapai dengan demonstrasi. Apa sudah jadi dengan Parlimen mereka yang katanya ingin menawan Putrajaya tahun lepas?

All talk only.

PRU lepas mungkin rakyat sudah fedap dengan BN dan cuba mencari angin baru, membuka peluang baru. Dan pembangkang sudah mendapat lebih kuasa dalam Malaysia. Malangnya, ini bukan opportunity taken, but opportunity wasted. Dalam 2,3 tahun ni pembangkang nampak tegar untuk melawan kerajaan dengan cara-cara bangang melainkan lebih menumpukan untuk kepentingan rakyat.

Aku tak akan terkejut kalau PRU akan datang negeri pembangkang dapat semula kepada BN.

****

Frankly speaking, politics is already taking over our nation's leader rationale. Long term, kita yang akan sengsara, rakyat.

Bersainglah dengan cara sihat. Bangungkan negara and people will vote for you not by staging a rally, neither by arresting people who had Yellow Shirts.

fin.

2 comments:

say- O said...

memang serius blog dia, hahaha

mikhaelahmad said...

gua tak abes baca entri ni. tp, bangungkan? apa tu?