Monday, October 25, 2010

Entri Tak Ramai Orang Faham

Akhirnya seperti mana Piala Malaysia tahun lepas, tahun ini juga tidak akan ada sokongan dari pihak gua untuk mana-mana pasukan yang beraksi di Bukit Jalil hujung bulan ini.

Tapi terima kasih untuk FAM, gua mungkin bias kepada The Red Warriors untuk final kali ini.

Gua tak tengok perlawanan Negeri Sembilan. Gua cuma tengok Kedah dan Kelantan dari Alor Setar ke Kota Bharu.

Ini pemerhatian gua.

Alor Setar dan Kota Bharu masalahnya sama saja untuk pasukan Kedah. Tengah tak hidup langsung. Bila di Kota Bharu, dengan kehadiran semula Sabre Abu, barulah nampak ada orang main midfield.

Tapi tetap sama juga. Hantar pada winger, winger cross, keeper sambut bola. Percayalah cakap gua, letak Halim Napi sekalipun pasti tak akan ada masalah.

Ramai salahkan Helmi Eliza aka kekasih Leha dan adiknya di atas kekalahan Kedah. Ikhlas cakap, gua memang nak salahkan Helmi sebab nak apikan Leha, tapi terus terang Helmi did a great job di Kota Bharu.

Cara dia kawal pertahanan, cover backline memang true class. Dan tak lupa juga cara dia save sepakan percuma Indra Putra. Gua nak tengok keeper Kelantan buat macam tu.

All in all, Kelantan memang main good football malam tu. Serangan berantai bak kata Hj Hasbullah Awang. Menyirap darah gua tengok serangan Kelantan.

Kedah kalah dengan pasukan yang lebih baik. Walaupun begitu, tak ada kekesalan yang perlu ada. Pasukan Hijau Kuning mara ke separuh akhir dengan pasukan yang tonggaknya terdiri daripada anak jati negeri sendiri walhal tonggak pasukan The Red Warrior sendiri ada anak jati Kedah.

Bercakap lain dari isu ini, amacam pergantungan Sathianathan. Atas komen yang dibuat yang bukan untuk pasukannya sekalipun, dia telah digantung perlawanan sepanjang 6 bulan oleh FAM.

Gua tak faham motif FAM. Sudahlah menggantungkan jurulatih Kelantan pada hari perlawanan separuh akhir pasukan beliau, bahkan hukuman yang dikenakan pula adalah tidak wajar. Apa sudah jadi dengan kebebasan bersura? Barangkali FAM tidak suka ditegur, sebab itulah pasukan kebangsaan tak pernah maju sepanjang 2 dekad ini.

Well still, gua akan bias kepada the Red Warrior untuk final kali ni. Tahniah untuk Negeri Sembilan dan Kelantan. Dan jari tengah untuk FAM.

fin.

2 comments:

say- O said...

sumber lain: sokernet.

memang bodo la FAM ni.

Nazrin Saad said...

aku igt teruk sgt kesalahan sathianathan, alah, rupanya komplen kt paper ja pun.

denda duit dgn 1, 2 game ban dh ah. ni sampai xleh nk kata pa lgsg. patut management cm haram.

xbleh nk diteguq!