Friday, October 15, 2010

Cerita Serius

Aida,

Hari ini genap setahun awak pergi meninggalkan saya dan Aqilah.

Awak pergi pada pagi yang hening dan sunyi. Pagi yang nyaman kerana baru didatangani hujan rintik yang sekejap. Udara nyaman tika air hujan jatuh ke atas dedaunan pokok dan rumput-rumput menghijau. Nyaman. Tapi sayang kau tak berkesempatan untuk merasainya.

Hari ini Aqilah sudah berusia setahun 7 bulan. Dia sudah pandai berlari dan bercakap.

Aqilah sangat aktif. Dia suka berlari dan menjerit. Kadangkala aku pelik, kenapa anak yang sekecil ini mampu menghasilkan suara yang sekuat itu. Dia kuat merengek, Aida. Nasib baik kadang-kadang ibu dan kakak datang untuk membantu.

Ibu ada juga menyuruh aku mencari pembantu rumah. Tapi aku masih belum bersedia mahu menyerahkan anak kecil ini ke tangan orang yang aku tak kenal.

Kau tahu, sekarang aku sudah pandai menyalin lampin Aqilah. Dan aku juga tahu macam mana mahu memujuk dia mandi. Kalau dulu, aku hanya mandikan dia sehari sekali kerana aku terpaksa mengejar dia keliling rumah.

Aida,

Aku rindu kau. Tiap malam sebelum tidur tika aku melihat foto kita bertiga, kadangkala aku berdoa supaya Tuhan putarkan kembali masa dan mengambil aku, bukannya kau. Kerna aku tak sanggup bangun setiap pagi dan menyedari sepasang tangan yang ku pegang itu hanyalah fragmentasi memoriku.

Namun, aku cuba kuat untuk Aqilah. Dia perlukan papa yang kuat. Sekarang akulah papa dan mama anak kecil itu.

Aida,

Aku risau hari yang mendatang. Apa yang akan aku jawab jika Aqilah bertanya mana ibunya? Aku takut untuk menyatakan realiti. Aku takut akan realiti kerna aku masih belum bersedia untuk kehilanganmu sayang.

Aku sedar aku takkan mampu memutar kembali masa ke tahun lalu. Saat manis kita bersama aku rasakan seperti hidup yang lain.

Namun, aku akan terus di sini. Bersama cahaya mata kita, bersama anugerah kau untukku.

Kerna setiap kali aku merenung matanya, aku melihat kau.

Dari suamimu.

4 comments:

Anonymous said...

genap setahun pergi. tetapi aqilah 7bulan. apakah?

Nazrin Saad said...

Hari ini Aqilah sudah berusia setahun 7 bulan.

perenggan kedua, baca semula.

Nazrin Saad said...

oh, bukan perenggan kedua, perenggan tah keberapa. hahaha

( '_' ) said...

eh2..
aida...
ngee~~~