Wednesday, March 31, 2010

ICAF - The Gap is Widening

Apa yang gua nak tulis ini adalah based on pemerhatian gua sepanjang gua menyertai sebarang pertandingan drama/teater inter-kolej. Kalau ada yang terasa minta maaf. Gua tak spesifik pada mana-mana individu. This is based on my opinions, observations and 4 years of experience.

______________________________

Baru-baru ni Pusat Kebudayaan UKM ada menganjurkan ICAF (Inter College Art Festival) dalam 3 kategori ; Teater, Band dan Tarian dengan kerjasama Kolej Ibu Zain. Gua tak pandai menari. Gua juga tak pandai band, so gua akan komen pasal teater jer.

Terdapat 8 kolej yang menyertai pertandingan kali ni dengan 100% dialog akan diujarkan dalam bahasa Inggeris. Berbanding tahun lepas yang hanya menyaksikan 4 penyertaan, tahun ini jelas ICAF dipandang lebih berat oleh setiap JAKSA Kebudayaan yang prihatin.

Tahun ni, sekali lagi juara disandang oleh Tekad dengan teater Your Call, Please? Dengar kata cerita ni adaptasi dari novel, tapi gua pun tak pasti apa tajuk novel yang sebenar. Harap maaf. Tekad juga berjaya menggondol anugerah pelakon lelaki terbaik dan pengarah terbaik.


Tempat kedua disandang oleh adik-adik gua, DOT dengan teater berjudul Love Suicide. Cerita ni adaptasi juga tapi dah campur aduk dengan filem dan game pujaan ramai sehinggalah dijadikan skrip sendiri. Kira idea sendiri la kot.

Tempat ketiga disandang Persada dengan teater Money Cant Buy Love. Teater ni pun adaptasi novel yang gua tak ingat dari siapa. Persada menang besar juga malam tu dengan membawa pulang anugerah pelakon perempuan, pelakon pembantu lelaki dan skrip terbaik.


Okay.

Gua bukan nak cakap pasal yang menang. Gua nak cakap pasal yang kurang menyerlah. Selepas FTU tahun 2008, masa depan teater kolej orang nampak cerah sangat. Sebab ada kolej yang hanya meletakkan tahun satu dan dua tapi berjaya menampilkan karya yang berkualiti.

Tapi, pada ICAF tahun ni kualiti persembahan sangat menghampakan. Gua bukan nak bangga dan cakap gua perfect. Apa yang gua buat pun tak boleh dianggap hebat. Tapi serius apa yang gua lihat pada sesetengah kolej yang gua expect boleh buat lagi bagus sangat menghampakan. Gua jadi buntu dan hampa.

Walhal kolej-kolej tersebut ada potensi. Gua tak tahu mana silapnya. Mungkin tiada tenaga pengajar, tak ada yang tahu apa itu teater di situ. Mungkin juga pelajar-pelajar ni menyertai pertandingan ni hanya untuk sijil dan merit stay kolej. So dah memang diorang tak expect apa-apa pun kan?

Jadi gua harap sangat-sangat supaya yang betul-betul minat dapat menyertai sebarang bengkel yang dianjurkan oleh Pusat Kebudayaan. Kalau rasa nak timba ilmu lagi, boleh terus join Kelab Teater Rimba UKM. Gua masuk UKM pun gua buta teater juga. Sampai ke sini barulah gua ada apa yang gua ada sekarang. Tak banyak tapi at least ada la juga.

Apa yang gua lihat pada ICAF, hanya beberapa kolej sahaja yang mementaskan teater bagi gua. Yang lain bagi gua adalah pementasan sketsa biasa dalam kelas.

Gua cakap ni sebab gua sayang teater. Gua rasa puas bila tengok rival gua boleh capai tahap yang tertinggi. Dan, kalau masuk bukan sebab minat tak payah la bai. Gua rasa memang lu buang masa je.

For now the gap is widening. Gua tak nak tengok pertandingan teater jadi macam 1 man show atau 2 man show. Gua nak semua dapat manfaat dan kepuasan.

Fin.

2 comments:

say- O said...

love suicide tu crita ori, 2 sumber rujukan tu pun x sama ngan love suicide,hahaha
(tapi mana ada benda ori kat dunia skang ni kan?entahlah..)

wann afzan™ said...

sy pun x puas gak tgk teater hr tu...
tp xtau sbb pe..
hurm...