Thursday, September 23, 2010

Raya Ilya, eh, Alya!!



Cerita ini tak ada kaitan dengan mana-mana pihak sama ada yang hidup ataupun yang telah mati. Jika ada hanya kebetulan semata-mata.

Ramadan 29 ;

" Saya sukakan awak!! " jerit Hazam pada Alya sebelum dia menaiki bas pulang ke Alor Setar.

Ramadan 30 ;

" Ang tu dia la! Loqlaq! " terjah adik Alya, Aizat. Alya memang baik dengan Aizat. Dan sememangnya Aizat kenal Alya sangat-sangat.

Alya memang perangai agak-agak kelelakian. Pengaruh rakan sebaya mungkin. Tapi dia bersekolah di sekolah perempuan. Entahlah. Mungkin kekurangan lelaki menyebabkan dia menyimpan cita-cita untuk menjadi lelaki.

Namun itulah Alya. Jarang jatuh cinta. Terutama pada kawan sendiri.

" Awat aku loqlaq pulak? " jerit Alya kembali.

" Ya lah. Ang berkawan dengan dia sampai dia suka kat ang. Apa yang ang buat? Dan ang suka kat dia dak? Ang ada cakap dak dengan dia pastu? " bidas Aizat, jelas lebih matang dari kakaknya.

Alya terdiam. Memang dia tidak bercakap dengan Hazam pun selepas itu.

Syawal 1 ;

"Selamat Hari Raya =) "

SMS ringkas dari Hazam. Err, nak balas ke tak ni? Desas hati Alya.

" Balas je lah. Nasib ang pompuan kalau dak aku dah cop ang bapok. " terjah Aizat sambil melantak Almond London.

" Selamat Hari Raya juga "

Reply Alya. Ringkas dan padat.

Syawal 2 ;

"Wei, aku nak cakap apa ni kat dia? " Alya makin gelisah.

" Dak. Ang suka dia ke tak? " tanya Aizat sambil menyarungkan baju raya kedua.

Ya. Alya suka Hazam ke tak? Alya pun tak tahu.

Syawal 3 ;

Entah siapa yang mula. Entah siapa. Hari itu Alya SMS dengan Hazam. Bersembang pasal rendang ayam yang hangus, baju raya yang terbakar dan baju kurung oren susu beli di Pusanika.

Masing-masing tersenyum di depan telefon bimbit masing-masing.

Tapi kejadian 29 Ramadan masih tidak disentuh.

Syawal 7 ;

" Kak, esok ang dah nak balik dah. Ang dah pikiaq ka ang nak kata apa? " tanya Aizat sambil memasang mask.

Alya terdiam. Gelisah semula.

" Ambil ni. Penghulu bagi. Buka kalau ang tak tau nak cakap apa. Kelmarin aku pi rumah dia. " terang Aizat sambil menghulurkan secebis kertas.

Alya baca nota itu. Alya senyum.

Syawal 8 ;

Alya sampai di UKM agak lambat. Tengah kalut mengangkat beg ke bilik Alya disapa dari belakang.

" Baru sampai ke? "

Alya toleh. Hazam. Alya senyum.

" Aah. Nak tolong angkat ka? "

_________________________

Di Alor Setar,

" Alah, bengong betoi kakak aku ni. Penat aku pi mintak kat penghulu, dia main tinggai kat sini ja? " geram Aizat sambil mengangkat cebisan nota dari penghulu.

Huh, ini ja ka? Desas hati Aizat. Pada kertas itu tertulis,

" Kadang-kadang sesetengah perkataan tak perlu dilafazkan dengan kata-kata. "

fin.

9 comments:

izan_muslimin said...

damn...dah lama xbaca cite yg bleh wat gua t'senyum...

( '_' ) said...

suke la cite nih!!!~~
hahahahaa...
alya & hazam yee~~~
oh~

bukan leha herbert said...

penghulu 2 apa kes hah.?

Nazrin Saad said...

penghulu tu ikon.

bukan leha herbert said...

o0oo0o0oo0...ok.~

mikhaelahmad said...

habis panjang ah? macam palie dah ha panjang cerita ni.

anaeeim said...

aizat tu sapa? haha..

anaeeim said...

penghulu tu taw mana???
penghulu parttime tok bomoh ka?

Nazrin Saad said...

mana bomoh ni? damn. komen ang mendatangkan kesan ah. dh berapa lama punya entri daaa.