Wednesday, July 29, 2009

Luahan Rasa

Minggu ni aku rasa sangat sedih. Sangat. Banyak yang aku alami dalam emosi aku yang kadang-kadang stabil tak stabil ni. Aku rasa sedih, gembira. Semua ni didownload dalam sereberum aku melalui medula oblongata dengan sepantas impuls bergerak dari saraf tunjang.

Owh, kepala otak ni ibarat didownload dengan satu rantai rasa yang sangat pelbagai dan beraneka jenisnya.

Dan akhirnya? Aku jadi penat, keliru.

Rantai Rasa 1 (sedih):

Owh, Malaysia kehilangan Yasmin Ahmad. Aku tak sedih. Aku tak menangis. Tapi aku terfikir. Hidupku adakah akan jadi biasa selepas ini. Setiap hari raya, apa soalan yang ditanya pada teman?

"Apa iklan Petronas tahun ni ea?"

Kita tak sedar iklan Petronas itu adalah Yasmin sebenarnya. Itu sudah cukup untuk aku menerangkan kemegahan pengarah prolifik ini. Tak perlulah aku sentuh pasal filem-filem beliau. Sedangkan setiap rakyat Malaysia mengagumi, iklan Burung Murai, Ombak Jahat, Tan Hong Ming in Love, apatah lagi filem beliau. Beliau salah satu orang seni yang berjaya menyentuh dan memberi aku inspirasi. Seorang lagi ialah Tan Sri P Ramlee. Ya. Aku pandang tinggi pada beliau.



Al-Fatihah untuk arwah.


Rantai Rasa 2 (gembira):


Akibat semangat di Paris dan komitmen yang tinggi, aku gagal mendaftar kursus tepat pada masanya. Akibatnya JPA aku gagal masuk kerna status mendaftar aku pending. Owh, aku kesal.

Namun, kekesalan itu tidak lama. Kerna baru-baru ini status aku adalah "tidak lagi pending". Oleh itu, JPA telah berjaya menerjah masuk ke dalam akaun aku yang kubela sejak dari 1st year lagi. Terima kasih buat JPA. Aku gembira. Aku boleh makan nasi ayam lagi.



Rantai Rasa 3 (marah):

Maruah aku dimainkan. Hasil usaha aku dan rakan-rakan dikatakan 'stupid'. Mungkin kamu harus mempunyai tahap kesabaran yang tinggi untuk tidak marah jika dikatakan sedemikian.

Katalah aku stupid. Katalah aku gila. Tapi jangan hina orang yang aku sayang. Jangan hina maruah aku. Aku amuk. Aku cakap betul. Aku amuk.




Rantai Rasa 4 (Rindu):

Setiap hari, aku akan mesej adik-adik aku yang sedang giat menghasilkan boria mereka. Aku akan tanya progress. Ok ke tak, semua sihat tak. Aku tak reti nak ungkapkan. Aku ego. Itu aku mengaku aku ego.

Tapi ego aku pun ada tahapnya. Aku rindu. Aku mau pulang bersama orang yang aku suka, sayang dan selesa.





Itu rantai rasa aku.

Sekian.

2 comments:

wAn aLiaA mUrsyidA said...

xmo sedih3..
meh balik ukm mehhh..
kite men bolingg n karok ramai2..
jom3!!!~

wann afzan said...

alaaa...
ktorg rndu abg nas gak...
meh ah blk ukm..
leh kte gelak ketawa bersama!!
yay!
jgn cdey2 yeh?