Saturday, March 21, 2009

Gadis dari Sungai Petani Itu... (Bab 3)

Aku benci hospital. Bau ubat yang aku tak kenal terus menusuk hidung ni. Jururawat yang langsung tak ada ciri-ciri lawa mahupun cantik dan apatah lagi eksotik. Aku benci hospital. Doktor-doktor yang suka buat hal sendiri dan tak pernah peduli orang sekeliling. Konon pandai sangat. Hipokrit.

Aku benci hospital.

Entah siapa la perempuan tu. Muncul tiba-tiba. Terus menyusahkan aku. Sungguh ironik. Macam perempuan-perempuan lain. Juga muncul tiba-tiba dalam hidup aku. Memang perempuan yang tipikal dalam hidup ni.

Owh, aku benci hospital.

Dah dekat sejam aku tunggu di kerusi yang keras ni. Perempuan dari pejabat aku tu dah berapa kali telefon aku. Dan dia memang perempuan sial. Kali ni aku tak tipu kau la, jalang!!! Oh, tolong la cepat.

Aku sangat benci hospital.

Kelihatan seorang perempuan yang memakai kot putih datang menghampiri aku. Cis, bukan jenis aku. Gemuk, tua dan langsung tak ada sense of fashion.

"Encik Safwan", dia menyapa aku.

"Ya saya", balasku. Agaknya kalau hati aku boleh menulis, hanya satu saja yang akan ditulis sekarang. Hipokrit.

"Erm, encik kami dah buat X-Ray. Dan kami dah tengok jika ada darah beku dalam otak dia. Nasib baik semuanya okey. Dan rasanya dia akan selamat. Cuma..."

Ada aku tanya semua tu?? Dan sudah tentu aku tak keluarkan kata-kata itu. Walau itu yang aku nak maki betina depan aku ni sebenarnya.

"Cuma dia akan ada masalah amnesia nanti..."

Amnesia. Sejenis penyakit yang membuatkan seseorang hilang ingatan. Ya, walau aku tidur dalam kelas Biologi, tapi aku masih mampu menonton ER dan House. Lagipun aku bukannya bodoh sangat.

"Ohh, boleh saya tengok dia sekarang." Kataku. Dan apa aku peduli pun kalau perempuan tu ada masalah appendiks sekalipun. Aku memang tak akan peduli. Aku cuma perlu jumpa dia sebagai alasan untuk mengukuhkan kehipokritan aku ni.

"Dia masih belum sedarkan diri. Tapi Encik boleh masuk sekarang."

Dan bila aku nak melangkah saja, masih ada lagi bunyi yang aku tak nak dengar tu dari belakang.

"Erm, boleh saya tanya siapa gadis tu??"

Sejak bila seorang doktor menggalas jawatan sebagai seorang wartawan? Mana la aku kenal perempuan gila tu. Datang tiba-tiba dan terus merosakkan hari aku. Dan tanpa menoleh, aku menjawab.

"Sepupu."

Bodoh doktor tu. Takkan seorang sepupu langgar sepupu sendiri sampai sepupunya itu kena amnesia dan bawa sepupunya datang ke hospital dan dalam masa yang sama tak pula telefon saudara-mara terdekat mahupun sepupu-sepupu lain untuk datang tengok dan lawat sepupu yang kena amnesia sebab dilanggar sepupu sendiri tu. Dan doktor itu memang bodoh.

_____________________________________________________________


Di atas katil putih itu sekujur tubuh terbaring kaku. Memang perempuan yang menyusahkan. Agaknya berapa pula la bil yang aku kena keluarkan sebab perempuan ni..

Tapi bila aku tengok balik, body perempuan ni boleh tahan juga. Ahhh, aku tak suka gadis kampung. Kurang pengalaman. Kurang kekuatan fizikal. Dan banyak bunyi.

Di atas meja sebelah katil dia, aku nampak sehelai kertas kecil. Aku ambil. Aku baca. Tiket bas rupanya. Agaknya kepunyaan gadis ini. Dan di atas kertas itu tertulis,

Sungai Petani- Kuala Lumpur

1 comment:

dinda said...

byk bunyik? euwww...