Monday, November 9, 2009

The Beach Boys + 2 Girls Prolog

Prolog : Mencari Arah

Watak Utama :
Rolando Ortega - Jejaka kacak. Titik.
Rudy - Jejaka tiang.
Azwan Ali - Gadis kurang leher.
Abdul Mauritius - Anak polis trafik.

Watak tak ada Kaitan :
Harun Salim Bachik
Kuswadinata
Imran Ajmain

*Cerita ini adalah bukan rekaan, namun mungkin terdapat sedikit penambahan dalam jalan cerita. Nama watak bukan nama sebenar.*

....................................................

Hari ini hari Jumaat. Hero kita, Rolando, baru saja selesai main Farmville. Sedang dia mengatur langkah ke katil memandangkan dalam 2 jam lagi dia akan ke masjid, handphone dia berbunyi lagu Love You Yes nyanyian Couple. Mesej dari Azwan Ali.

"Rolando, hjg mggu ni kite sewa kete g jln2 nk? :-)"

Dibalas oleh Rolando.

"Erm, nak g mana? Sape lg g? lalalalalaa~~"

Azwan Ali membalas pula.

"Alah, rolando la carikan. Kalo nk sye nk sewa kete ni. Sye dh kt cni dh. :-)"

Niat tidur terbantut. Namun Rolando bijak. Rolando mesej Abdul Mauritius dan Rudy dalam keadaan berbaring. Selesai mesej, dia tidur. Abdul Mauritius yang sumpah tak ada kerja di rumah telah membalas.

"Ok je, exam dh hbs. Nk g mana pn bleh."

Selesai part Mauritius. Sekarang menunggu Rudy reply mesej. 1 jam setengah selepas mesej awal dihantar, Rudy reply.

"Sya on ja."

Maka keputusan pun dibuat. The Beach Boys dan Azwan Ali akan keluar meronggeng pada hari Sabtu, yakni keesokan harinya.

Tiada rancangan tanpa perancangan. Oleh itu, Rolando, yang sudah memiliki trait kacak dalam diri telah menjemput Azwan Ali dan Rudy untuk Conference YM demi membincangkan program yang akan dijalankan pada keesokan harinya adalah tidak melanggar hukum syarak dan akta-akta dalam ISA. Dah la kacak, bijak dan celik IT pula, bisik Azwan Ali dalam hati mengenai Rolando namun tidak diluahkan kerna dia cepat lupa.

Maka bermulalah sesi perbincangan di dalam YM. Sesi perbincangan amat agresif. Rudy mencadangkan pelbagai tempat di segenap ceruk Malaysia. Rolando pula sibuk menepis idea Rudy yang kurang bernas. Manakala Azwan Ali pula asyik menaip "Saya tak kisah".

Cadangan untuk mandi air terjun oleh Rudy terpaksa direject oleh Rolando memandangkan sekarang musim hujan. Risau akan Abdul Mauritius dan Azwan Ali yang tinggi mereka bukanlah seperti remaja normal masa kini. Seterusnya Rudy mencadangkan supaya mereka pergi ke taman tema air atas alasan beliau langsung tak biasa pergi ke sana. Tanpa berfikir panjang, Rolando merejek juga idea tersebut sebab mahal. Saya tak kisah, kata Azwan Ali.

Akhirnya Rolando mencadangkan supaya mereka ke PD, sementara Rudy sibuk merapu sesuatu yang tak diambil port oleh Rolando. Saya tak kisah, kata Azwan Ali yang enggan mandi kerna takut dia akan tenggelam akibat saiz pipi yang kian lama kian bengkak akibat alergi dengan nasi.

Sedang Rolando sibuk menerangkan tentang tentatif keesokan hari, Rolando sibuk mengata Azwan Ali dan menyuruhnya mandi kerna mandi laut itu best. Rugi pergi kalau tak mandi. Oleh sebab tak dengar kata, Rolando ingin memaki Rudy. Kemudian, connection failed.

Pagi Sabtu, pukul 10.30. Rolando mesej semua orang bertanya khabar. Abdul Mauritius sudah di bilik. Azwan Ali sedang main FB. Rudy masih lagi connection failed.

Apabila connection sudah ada, Rudy mengambil keputusan untuk mengumumkan dalam FB bahawa dia belum mandi. Sengal, Azwan Ali mengambil langkah agresif mengerah Rudy untuk mandi sambil diperhatikan abang Rudy yang sudah mandi pada masa itu.Setelah ditegur oleh abang Rudy, maka dia pun mandi. Mereka bertolak ke tempat sewa kereta dalam jam 11.30 pagi.

Azwan Ali selaku co-pilot mengerahkan Rudy supaya ke Taman Tenaga, kerna port sewa kereta adalah di Taman Tenaga. Rudy faham 110%. Rudy memacu kereta dengan laju ke Taman Universiti. Ya, saya tak silap eja. Taman Universiti. Alasan Rudy, masa dia sewa kereta, port adalah di Taman Universiti. Alasan Rudy diterima kalau pada masa itu Rudy sedang memandu Mesin Masa Doraemon keluaran Jusco Balakong.

Disebabkan Rudy, mereka bertolak pada jam 12.15. 30 minit diambil untuk mengisi minyak oleh Rudy. Lantas perjalanan diteruskan. Azwan Ali memandu ditemani oleh Abdul Mauritius selaku co-pilot. Rolando dan Rudy sibuk mengahafal sifir di belakang.

Azwan Ali memandu dengan yakin sambil menyuruh Abdul Mauritius menunjuk arah. Ujian pertama Abdul Mauritius? Dia gagal. Azwan Ali mengambil jalan ke Kuala Lumpur, sedangkan PD sah-sah ada di arah Selatan. Rudy dan Rolando bingung. Barangkali ada short cut. Dari Kuala Lumpur boleh tembus terus PD kalau melalui alat pemecahan dimensi di Lorong Haji Taib. Nyata tidak. Abdul Mauritius yang silap. Mungkin dia silap tengok peta.

Peta yang dilihat oleh Abdul Mauritius.

Setelah diambil alih oleh Rudy dan Rolando, maka Azwan Ali berjaya membawa mereka ke arah jalan yang benar. Pergi PD melalui signboard Johor Baru. Kereta meluncur laju dengan jayanya.

Abdul Mauritius cuba cover kesalahan sambil mendendangkan lagu indie di XFresh, Azwan Ali sibuk berlumba dengan bas, Rudy connection failed lagi dalam kereta, manakala Rolando sibuk berdoa untuk keselamatan mereka setelah melihat teknik pemanduan Azwan Ali.

Bersambung...

1 comment:

wann afzan™ said...

mungkin boleh mengurangkan teknik2 penceritaan yang tiada kaitan dengan kisah sebenar..teruskn usaha anda~