Wednesday, October 21, 2009

PAPADOM : Comelnya Liyana Jasmay!!


Mindset aku : Tak perlu susah-susah ke panggung untuk menonton cerita Melayu. Tapi aku ada exception. Kalau arahan Afdlin, Khabir Bhatia dan Allahyarham Yasmin Ahmad, aku tak kisah susah, aku pasti ke panggung.

Kali ni Afdlin buat hal lagi. Belum tayang lagi di panggung dah menang 3 anugerah utama di Festival Filem Malaysia (Pelakon Lelaki dan Wanita Terbaik, Filem Terbaik). Oh, Skor Muzik Terbaik dan Cerita Asal Terbaik juga berjaya dibawa pulang.

Nak tak nak, for good or worse, expectation untuk cerita ni meningkat tinggi. Semua orang keluar untuk menonton filem ni dengan harapan cerita ni sangat menarik. tTapi rata-rata komen dari teman, cerita ni memang menarik.

Kreativiti Afdlin dari segi komedi memang top class, bahkan beliau pernah disamakan dengan seniman agung kita satu ketika dulu. Kali ni bakat komedi itu tak pudar, masih ada. Mungkin naik satu level dari dulu. Keistimewaan komedi Afdlin bagi aku adalah kerana keaslian komedi itu. Suatu yang spontan dan datang dari diri membuatkan yang menonton rasa seperti berada dalam situasi ini. Ini memang dari dulu. Kredit buat Afdlin.

Liyana Jasmay, sumpah comel!! Tak heran aku jatuh cinta dengan dia dari 2nd year lagi. Tak heran, beb. Memang comel. Tapi bila scene dia dengan Afdlin, sangat menyentap hati!

Aku tak pandai komen dari segi lakonan, tapi yang stand out dalam cerita ni adalah Liyana, Afdlin (of course la), Khiriah.

Overall, cerita ni memang kelakar dan penuh dengan emosi. Bagus ditonton bersama rakan dan keluarga. Untuk DOT-ters, sila tengok. Cerita ni mungkin akan mengingatkan korang pada sesuatu.

Thumbs up untuk Afdlin. Tak perlu lawak sekeh-sekeh kepala macam sesetengah cerita tu pun dah cukup membuatkan orang ketawa. Aku tak pernah kesal menonton garapan Afdlin. Cerita seperti ini membuatkan aku rasa bangga menjadi rakyat Malaysia.

p/s : cerita ni lagi bagus dari Transformers.

Fin.

1 comment:

Anonymous said...

tolong cari soundtrack time farid kamil dapat report perubatan dari afdlin. -fatin-