Friday, October 23, 2009

Kisah Seorang HERO

Minggu ni agak menyerabutkan bagi aku dari aspek akademik. Tak boleh tanam Erosgrotis Sp. sebab ia mengambil masa untuk tumbuk. Mungkin tanam spesis yang hampir sama dengan Paspalum Sp. Tak kisah la. Aku tau korang tak faham. Kecuali kalau korang belajar atau buat tesis pasal Fitoremediasi. Ok. Aku tau korang tak faham, jadi sila beralih kepada cerita yang sebenar.

Jadi minggu ni jiwa aku sangat kacau. So, aku berniat untuk turun menonton dan menyelia persembahan teater adik-adik first year.

Peh, aku memang tamak. Datang menghadiri bangsawan dan seni lakon pada masa yang sama. Namun memandangkan adik-adik seni lakon sudah mendapat seliaan yang secukupnya, maka perhatian dilebihkan kepada adik-adik bangsawan. *Ye ah, lagipun tahun-tahun sebelum ni aku lebih pada seni lakon, jadi tahun ni apa salahnya mencuba benda baru*

Hasilnya sangat memberangsangkan!

Seni Lakon membawa naskhah Transit Warga Tanah. Naskhah yang berat dan abstrak. Naskhah yang rasanya tak mungkin aku gapai buat masa ni dengan tahap aku. Tapi, adik-adik seni lakon berjaya menyampaikan dengan baik dan penuh dengan gerak tubuh dan teknikal yang berkesan. Syabas!

Aku hanya sempat menolong bahagian set. Namun, hanya dari segi tenaga dan idea. Itupun sebab dirayu oleh salah sorang ahli teater kolej yang juga merupakan ketua set, KK. Maaf. Aku sukar untuk membantu kerna aku tak terlibat dari awal. Takut nanti menganggu idea dari adik-adik.

Bangsawan membawa naskhah Raja Badang. Naskhah yang pasti tidak asing lagi di kalangan kita. Tak banyak membantu dari segi lakonan kerna aku tak terlibat dari awal. Namun, dari segi teknikal, alhamdulilah, banyak yang sempat, terutamanya audio dan gendang.

Mungkin teknikal teater ini tak mungkin menggapai adik-adik seni lakon, namun teamwork yang ditunjukkan adalah terbaik. Kesungguhan pelakon juga tak dapat dinafikan di sini. Mungkin dengan teknik yang lebih baik, pelakon baru yang baik dapat dilahirkan di kalangan kelompok ini.

Kesimpulannya, kehadiranku semula di Panggung Seni betul-betul memuaskan hati. Rindu sangat pada Panggung Seni. Dapat kembali dan memegang panel audio serta membuat run-through teknikal sangat memuaskan hati. Rasa seperti seorang HERO balik.

p/s : tiada gambar. aku tak bawa kamera. hero mana bawa kamera ke tempat kejadian, kecuali Spiderman.

Fin.

No comments: