Monday, October 22, 2012

Berkhatan


Dalam fasa hidup lelaki separa matang, saat-saat inilah paling gerun, mendebarkan dan mencabar kejantanan seseorang. Kejantanan seorang kanak-kanak akan dinilai dari segi steady jumpa tok mudim, menangis jumpa tok mudim atau terkencing-kencing bila menghadap tok mudim.

Tapi bila dikenang di dalam hayat seorang kanak-kanak separa matang, siapa yang tak takut dengan pisau dan darah?

***

Aku selamat dikhatankan pada usia 11 tahun. Berdebar juga rasanya, sebab sebelum tu kawan aku ada cakap “Lepas umur 10 tahun daging hang dah liat dah. Lagi susah nak potong. Lagi banyak darah.”

Ass betul.

Nak dijadikan cerita aku pun selamat dikhatankan di salah sebuah klinik, yang terus meranapkan rasa fobia aku dengan Tok Mudim. Selaku seseorang kanak-kanak yang menjalani pantang, setiap malam mak atau ayah aku akan steady jaga aku. Takut lapar dan sebagainya. Itu syurga dunia la kiranya pada masa tu. Ahhhhhh….

Pada satu hari yang hening, aku rasa nak terkencing. Sangat-sangat. Memandangkan tiada orang di sekeliling, aku ambil langkah drastik pergi sendiri ke bilik air yang letaknya di tingkat bawah. Setelah kencing yang power, di mana air kencing mengalir keluar sebanyak 3-4 aliran sekaligus, aku pun mengenakan kain pelikat dan naik semula tangga.

Sampai saja di tingkat atas, aku merasakan bahagian sulit aku lembap. Takkan aku tidak mencuci kencing dengan sempurna tadi, fikir aku. Lantas aku melurutkan tangan aku ke dalam kain pelekat yang tersemat kemas di pinggang aku. Jari-jari aku dapat merasa lembab antara skrotum dan testis. Aku tarik semula tangan aku, untuk melihat ciri-ciri bendalir lembap di bahagian sulit aku!

Darah!

Sudahnya aku menjerti-jerit panggil mak aku dalam keadaan kelelakian yang tergugat. Mak aku turut cemas, dia berkali-kali marah aku, kalau orang sunat ni mana boleh panjat tangga tinggi-tinggi! Kata mak aku. Aku hanya mengangguk laju-laju.

Kecederaan bahagian sulit mengambil masa hampir 2 minggu untuk sembuh, lebih seminggu dari kanak-kanak normal yang lain.

Begitulah cerita aku tentang pengalaman berkhatan dan berdarah di kemaluan macam period. Sekian.

fin.

No comments: