Wednesday, October 19, 2011

JRR Tolkien







Untuk golongan yang tak duduk dalam gua mesti kenal JRR Tolkien. Ya dia adalah penulis Lord of The Rings yang sangat-sangat power.

Sebab bagi gua trilogi paling power yang gua pernah tengok bukan Godfather, bukan Pirates of the Carribean (gua tak kira filem nombor 4 tu sebahagian dari cerita asal) tapi adalah LOTR.

Untuk golongan yang tak tahu juga, novel LOTR adalah antara 4 buah novel sepanjang zaman yang terjual lebih 100 juta naskhah di seluruh dunia.

Apa yang menyebabkan Tolkien ni power?

Berbelas tahun, atau berpuluh tahun sebelum menulis LOTR, Tolkien buat draf Middle Earth dulu. Maksud gua bukan draf yang main-main.

Draf yang dia buat dari sejarah dewa-dewa zaman dulu, macam mana terciptanya Middle Earth, puak Aragorn (Numenorean), puak Elf dan puak Dwarf. Dah habis merangka semua ni baru dia tulis LOTR.

Punya power draf dari Tolkien ni, even bila dia dah mati sekalipun anak dia boleh lagi keluarkan buku berdasarkan draf ni.


Atas ni adalah peta Middle Earth First Age dan Third Age. Untuk LOTR, peta Third Age yang digunapakai (peta bawah.)


Bahasa dan Tulisan

LOTR ni memang klasik. Siapa yang baca buku dia akan tahu sendiri kenapa dia klasik. Satu buku dia penuh dengan poem. Yang belajar sastera Inggeris tahulah betapa indahnya bahasa dalam ni.


Dan lagi satu powernya adalah dia berjaya mereka tulisan Elf, dan bahasa Elf dalam ni. Ini adalah Angerthas, Elf Rune kalau tak silap aku. Simbol G tu simbol Gandalf.
Appendix

Bila korang baca LOTR korang akan berjumpa bahagian Appendix. Bahagian Appendix ni bahagia yang menceritakan apa-apa yang korang tak faham, dalam kes ni sejarah sebelum LOTR. Dalam ni dia ada listkan raja-raja sebelum tu dan family tree Frodo walaupun sebenarnya ada nama dalam ni tak ada kena mengena pun dengan jalan cerita.

The Hobbits


Selain LOTR, novel ni pun mencapai jualan lebih 100 juta dan antara top best selling fiksyen sepanjang zaman. Dan katanya novel ni dah pun dijadikan movie. Tahun depan keluar, Yippeeee!!!

JRR Tolkien

Sepanjang gua baca novel, gua tak pernah baca penulis yang sedetail ni. Kalau minat baca saja tak cukup, korang baca buku ni macam baca buku sejarah.

fin.

3 comments:

say- O said...

very the same as dragon age rite? extreme detail.

Nazrin Saad said...

Tak juga. Kena ingat, Dragon Age tu dibuat oleh satu team EA. Middle Earth dibuat oleh Tolkien seorang saja.

mikhaelahmad said...

yang B,H,I,V,X tu memang rupe kotak kew?