Saturday, February 4, 2012

K-Pop

Tengok kawan tulis pasal K-Pop, aku pun nak tulis pasal K-Pop.

Sebenarnya aku ni tak lah into sangat hal K-Pop ni, tapi sejak aku join produksi Takdir Illahi, tagline Ko Ko Korea yang pada asalnya aku saja-saja gunakan untuk menyakat Widda, Pejal pondan dan rakan-rakan, makin sebati pula dengan diri aku.

Ergo, aku pun mengK-Popkan diri. Walhal dah berapa tahun tak tengok drama Korea dan lagu Korea yang last aku tahu pun hanyalah Nobody.

***

Drama Korea

Last drama Korea yang aku tengok adalah Secret Garden, tapi still my all time favourite adalah My Girl.

Okey, bukan nak bercerita pasal drama-drama ni. Tapi nak bagitahu satu fakta.

***

Real Live Shooting

Sebenarnya bukan istilah tu pun, aku saja-saja reka. So since ramai orang gila-gila minat Running Man sekarang ni, aku nak cerita pasal artis Korea.

Benda ni aku jumpa dalam surat khabar, tapi sebenarnya benda ni pengetahuan am. Kalau kenal drama Korea, surely akan tahu benda ni.

Artis/pelakon/idol Korea ni dikenali di seluruh dunia sebagai artis paling 'hardworking'.

Kenapa?

Ada yang bekerja/shooting 100 jam seminggu. Ada yang tidur dalam 4 jam, dan kena sambung shooting. Kalau tengok the making of, tak hairan kalau nampak ada yang tidur dekat set.

Apa itu real live shooting?

Di Korea, semasa shooting drama, atau series macam Running Man tu, diorang tak shoot seluruh series baru release. Atau dalam kes drama, skrip asal bukan sampai episod akhir.

Agensi di Korea ni akan shoot mengikut rating penonton. Let say kalau diorang nak mamat Rain tu mati, so masa tengah airing episod 9 di Korea, mereka akan shooting untuk episod 11 atau 12.

Benda macam ni memang menguntungkan, tapi sebenarnya memenatkan. Memenatkan produksi dan pengarah. Tak hairan ada pelakon yang bawa IV drip semasa shooting sebab tak cukup rehat.

***

Kesimpulan

Benda ni memang nampak bangang. Artis je pun, kenapa nak kena kerja 100 jam seminggu, komisen dapat beribu-ribu juga.

Tapi benda macam ni la penyebab jenama hiburan Korea dah makin terkenal di seluruh Korea.

One word. Hardwork.

Mungkin anda bukan peminat K-Pop atau K-Drama atau whatever Korean, tapi korang kena admit. These friggin Koreans are hardworking.


Yoona. Auwwwwww~~~

fin.

No comments: