Saturday, February 11, 2012

KFC - Kung Fu Chicken



Aku rasa benda ni biasa je, seriusly.

Bagi yang pernah kerja di fast food atau restoren mesti tahu kalau rush hour, orang akan emo. Beratur panjang, tunggu makanan dekat 30 minit. Ada yang emo nasi masin la, kopi rasa teh la, dan juga kek tak macam dalam gambar.

Normal lah. Yang tak normal, ada yang emo sampai tumbuk menumbuk dan DAP dengan PERKASA nak ambil port.

***

Kastemer

Brader, kalau ko tunggu lama sebab nak redeem voucher yang akan habis esok. Then tiba-tiba orang cakap benda yang ko nak dah habis, mesti lah ko sentap.

Tak kisahlah macam mana staff tu cakap pun, aku pun sentap.

Kalau di mapley, makanan aku sampai lambat pun aku akan emo. Tapi kalau nak emo emo pun fikirlah pasal orang lain juga.

Ko beratur 45 minit ja, staff tu dah kerja setengah hari mungkin, laaaaaaaaaaaagi la dia emo, penat dan sebagainya.

Hargai la orang sebagaimana kita nak dihargai. Cis.

***

Staff

Aku pernah kerja Secret Recipe. Aku tahu sangat pelanggan emo (regardless any race). Dan selaku waiter yang kacak, aku hanya mampu senyum bila orang kompelin dan maki-maki.

Pernah orang kompelin dekat aku, emo, dan aku hanya senyum saja, padahal aku emo juga.

Yang lain, kasi setel dengan manager/ assistant manager.

Jadi yang bangang dalam isu ni aku rasa manager dia. Atau supervisor dia.

***

Kesimpulan

Sekarang ni zaman moden. Mana ada orang setel pakai buku lima dah. Orang setel pakai akal. Yang mana lambat atau bangang memang akan tertinggal.

Kalau tengok video orang akan salahkan staff KFC tu sebab dia tumbuk brader tu dulu. Biarlah brader tu buat apa pun sebelum tu, itu belakang kira, kau tak ada bukti. Tapi bila kau pukul orang bukti tu tersangatlah jelas.

Morale of the story, fikir pakai akal di kepala, bukan kepala lutut.

***

Dan lagi sampai ke sudah aku tak nampak celah mana DAP dengan PERKASA ada kait-mengait dalam isu ni.

Orang kena pukul, buat report polis atau kompelin dengan KFC.

Cuba bagi tahu aku celah mana DAP dengan PERKASA ada kena mengena?

Dan ada pula yang emo suruh pemuda UMNO ambil peduli.

Pergi mampos!

fin.

No comments: