Saturday, April 4, 2009

Talentime : Review


Aku rasa aku dah menghina bangsa sendiri pula kalau aku tak review cerita ni sedangkan filem-filem Amerika sudah diagungkan oleh aku.

Senang je review ni, filem Yasmin Ahmad memang and always be menyentap! Aku yang tengok pun agak tersentap dengan isu-isu dan bahasa yang diketengahkan. But then again, kalau nak bicara pasal bahasa, even aku sekarang ni pakai bahasa rojak. Dan isu yang telah diketengahkan adalah realiti sekarang ni. Walau sejauh mana pun yang anda cuba nafikan. Apa yang Yasmin cuba katakan pada kita adalah "Stop daydreaming and start live life as it is".

Cakap banyak pun tak guna, aku suka cerita ni sebab :

  • Tak banyak cerita yang boleh buat aku menangis. Tapi cerita ni boleh, melambangkan kekuatan skrip dan lakonan yang mantap. Sebab tak banyak muzik dalam cerita ni. Aku tengok Mahesh punya reaksi pun aku dah sebak. Syabas!
  • Pelakon dia memang mantap. Dalam Talentime aku belajar, mungkin untuk pementasan teater seterusnya, yang kita tak perlu cakap banyak untuk menyampaikan mesej. Hanya perkataan dan perbuatan yang sesuai sudah cukup untuk membuatkan orang ketawa mahupun sebak.
  • Realiti : Isu perkauman, perjuangan dalam kehidupan. Itu semua realiti, dan dalam realiti bukan semua berakhir dengan gembira.
Ini beberapa dialog yang aku ingat yang mampu mendatangkan sebak padaku.

Scene Mahesh dengan mak dia:
"If you want me to leave her, I will. But please teach me to forget her. Because my heart can't do it"

Scene Mahesh dengan Melur:
"If I promised you that I wont hurt you, would you promise me that you wont leave me forever?"

Scene Hafiz dengan mak dia:
"God give me something so small, but yet it filled with all the love in the world"

Ini pula apa yang aku dapat dari The Making Of :

Saya suka cerita Yasmin sebab cerita dia semua ada unsur-unsur realiti
Jaclyn Victor

Sepanjang saya tengok wayang-wayang Melayu ni, tak ada pelakon yang saya jumpa boleh main emosi macam si Syafie ni.
Yasmin Ahmad

Itu yang aku ingat. Banyak lagi. Kalau korang rasa menonton Fast & Furious lagi menarik, silakan. Tapi inilah cerita tentang dunia kita. Realiti. Sebab tu aku suka.

No comments: