Thursday, May 2, 2013

Review : ASRAMA Oleh Muhammad Fatrim

http://1.bp.blogspot.com/-bxjL0SZ-EuU/UVPBdvK4LKI/AAAAAAAABTU/EMpm3Qp9cAE/s1600/ASRAMA+2.bmp

Sudah kurang perkara yang aku boleh tulis di blog. Jadi buat pertama kali, mari review buku.

Asrama aku beli pada Pesta Buku Antarabangsa di PWTC Ahad lepas. Ini adalah novel FIXI yang paling pantas aku baca - aku telah habiskan dalam sehari.

Bagi aku, tarikan utama Asrama adalah latar tempatnya di Sabah. Memandangkan novel ini bertema seram, cerita-cerita 'folklore' dari Sabah telah digunakan dengan baik oleh penulis untuk membawa rasa 'boleh percaya' di dalam novel ini. Malah, latar asrama juga kita dah sedia maklum banyak cerita seramnya sendiri. Makcik karipap lah, hantu kira katil dan sebagainya.

Susunan plot yang cantik menyebabkan pembaca terus meneka-neka siapa yang sahih, siapa yang palsu di dalam novel ini.

Namun, secara peribadi, bagi aku sendiri, aku tak suka akan penamat novel ini. Ianya menarik tapi ia telah membuka kembali pelbagai persoalan yang nampak seperti sudah terjawab. Tak perlu aku jelaskan apa penamatnya, cukuplah sekadar ianya telah membawa rasa anti klimaks pada aku.

Apa pun, ianya adalah novel yang segar. Aku sering mendengar kisah pengait kepala, tapi ini adalah fiksyen pertama aku baca mengenainya. Ketakutan yang realistik bagi aku - yang telah digunapakai oleh penulis Asrama - adalah takut dengan sifat kejam dari diri manusia itu sendiri.

2.5 bintang untuk Asrama.

fin.

No comments: